Hva savner du i musikkutdanningen i dag?
Susanna: – Jeg savner en mer helhetlig sammenheng mellom musikkutdanningen og det virkelige arbeidsliv som venter etter endt utdanning. Jeg savner et større fokus på utviklingen av hver enkelt students unike identitet og muligheter som utøver og kunstner. Etter min oppfatning kan man som student fort havne i et litt for ensidig spor, der deler av ens styrker og potensialer ikke blir tilstrekkelig utforsket. Jeg savner også et tydeligere fokus på musikerhelse gjennom hele utdanningsløpet, og da kanskje spesielt mental helse.
Hva ønsker du å utrette som CEMPE studentpartner?
Ole Martin: – Jeg ønsker at flere av studentene på NMH skal nyte godt av de fantastiske mulighetene som finnes igjennom CEMPE. Både ved deltagelse i studentdebatter og i ulike forskningsprosjekter. Særlig håper jeg vi kan skape et miljø hvor det finnes mange arenaer for å reflektere sammen over ulike sider av det å være musiker. God formidling av forskning, slik at den teoretiske relevansen for musikere og studentenes hverdag blir tydelig, er også noe jeg setter høyt.
Susanna: – Som studentpartner i CEMPE ønsker jeg å øke CEMPEs synlighet og skape enda mer engasjement blant studentene. Jeg ønsker å være en pådriver for både små og store prosjekter som på ulikt vis kan bedre musikkutdanningen, både for den enkelte og for det helhetlige miljøet!
Hva ønsker du av studentene på NMH?
Susanna: – Jeg ønsker at de skal føle at jeg er en person de alltid kan komme å prate med, både om små og store ting. Jeg ønsker at de deler sine tanker og ideer angående musikkutdanningen og sin studenthverdag med oss studentpartnere, og at de er åpne for å sjekke ut de ulike prosjektene som gjennomføres. Jeg ønsker at hver enkelt student skal føle kontroll over egen utvikling og kurs som utøver, og at de vet at CEMPE på ulike måter kan være til hjelp i denne prosessen.
Ole Martin: – Jeg ønsker at studentene er engasjerte og tør å fremme sine meninger. Som studentpartner er det viktig for meg at CEMPEs arbeid speiler hvilke sider studentene selv synes er relevant i sin musikalske utvikling. Derfor håper jeg studentene tar kontakt og snakker med oss om hvilke temaer de interesserer seg for og som de synes det bør være mer fokus på i deres utdanning.