Skip to main content
For students Search

Mix of Sound

  • Course level: Bachelor/Master.
  • Year of study: Two semesters
  • Preliminary schedule: Wednesdays 12:30–14:00.
  • Final assessment: Exam portfolio.
  • Prerequisites: MUSTEK21 or MUSTEK 22.
  • Language of instruction: Norwegian or English.

Course description

The course builds on the courses MUSTEK21 Project Studio or MUSTEK22 Recording Studio, providing a practical and theoretical study of how multiple audio tracks/recordings and audio sources are combined to one or more channels (a mix).

Responsible department: Composition, Music Theory and Music Technology Department

Course instructor: Ulf Holand

Learning objectives

Upon completion of the course students are expected to

  • have knowledge of the processes involving mixing complex audio
  • have knowledge of the use of artificial rooms and other effects
  • master different forms of compression on both individual instruments and the mix

Overview

The course covers the mixing technique and refining recorded material to a finished CD master. It also covers sound engineering and focus shifts between individual instruments and the recording as a whole.

Structure

Projects and group instruction for 90 minutes per week in 12 weeks (fall semester).

Course requirements

Participation i projects is compulsory. More than 20 % of absence from class will normally result in a failing mark.

Process portfolio: Students will assemble a process portfolio including 2 productions. The sound material for the productions will be provided. (Or students may include 1 provided production and 1 production of their own recorded material.) Each production must be mixed by the student using

  • housekeeping session
  • fading/panning
  • individual EQ and dynamics

Deadline: The productions must be submitted to the course instructor by a given deadline. The process portfolio must be completed and approved by 15 December.

Final assessment

All coursework requirements must be approved prior to obtaining a final assessment.

Assessment is based on learning objectives. The final assessment is given as a pass/fail mark based on the exam portfolio. Assessment is done by two internal examiners.

Exam portfolio

Based on the process portfolio students will submit an exam portfolio including

  • one chosen, thoroughly done mix
  • one short reflection paper explaining the mixing process (400 words)

New assessment

In the case of re-assessment, the same procedures apply.

Syllabus

Roey Izhaki (2007): Mixing audio, Focal Press

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har kjennskap til de prosesser som omfatter miksing (summering) av et komplekst lydbilde
  • viser forståelse for bruk av tonekontrollere og dynamiske effekter
  • har god kunnskap om bruk av hjelpemidler som kan korrigere tonehøyde (pitch)/rytme korrigering etc. og når en skal bruke slikt
  • har kunnskap om bruk av automasjon, fader/plugin etc.
  • har kunnskap om bruken av kunstige rom og delayer (ekkomaskiner)
  • har kunnskap om siste fase i miksen (stabilisering) og enkel mastring

Innhold

Emnet omhandler mikseteknikk og foredling av innspilt materiale frem til ferdig CD-master, vinyl-master og master for streaming. Emnet fokuserer på lydteknikk og fokusskifte mellom de individuelle instrumenter og helheten. Studenten må jobbe med å lage sine egne metoder for å bryte ned en kompleks problemstilling til mindre overkommelige problemer. Plassering i kunstige rom, etiske problemstillinger ved forandring av det innspillet materialet (pitch-retting og rytmisk kvantifisering) blir tematisert, samt dynamiske dilemmaer i loudnesskrigen.

Organisering

Undervisningen foregår hovedsakelig i grupper med 120 minutter undervisning per undervisningsuke, over to semestre. Undervisningen kan også bli organisert i seminarer. Hver student vil få to timer individuell veiledning.

Arbeidskrav

1. Det er obligatorisk deltagelse i gruppeundervisningen.

2. Arbeidsmappe: Studenten skal sette sammen en arbeidsmappe som skal inneholde

  • ferdig ryddet mikseoppgave med hovedvekt på organisering av spor
  • en mikseoppgave med bruk av subgrupper og VCA-fadere
  • en miks med hovedvekt på fadere og pan
  • en mikseoppgave med fadere, pan, eq og dynamics
  • en mikseoppgave hvor man tar i bruk kunstige rom og andre effekter
  • en mikseoppgave hvor man jobber med rytmisk kvalifisering og tonekorreksjon på vokal
  • en stor mikseoppgave med minimum 50 innspilte spor hvor man tar i bruk de teknikker og metoder som vi har gjennomgått i kurset

Frist: Innleveringsfrist på arbeidsmappen er 15. april i emnets andre semester. Mappen leveres faglærer i emnet.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensmappe. Vurderingen gjøres av to interne sensorer, der den ene normalt er faglærer i emnet.

Eksamensmappe

Med utgangspunkt i arbeidsmappen skal studenten sette sammen en eksamensmappe som skal inneholde

  • En gjennomarbeidet miks av stor kompleksitet hvor materialet er bestemt av faglærer.
  • En gjennomarbeidet miks av en viss kompleksitet hvor materialet er bestemt av studenten.
  • Et refleksjonsnotat med redegjørelse for mikseproblematikken på ca. 1000 ord.

Frist: Eksamensmappen skal leveres elektronisk til faglærer innen 15. mai i emnets andre semester.

Ny vurdering

Ved ikke bestått vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Study component

Published: Apr 3, 2020 — Last updated: Apr 4, 2022