Skip to main content
For students Search

Prac­tic­al Ana­lys­is

  • Year of study: One semester, spring. Fridays 14:00–16:00.
  • Final assessment: Assessment by course coordinator.
  • Language of instruction: Norwegian/English.

Course description

This subject focuses on channelling the students' knowledge of arrangement, harmonic theory and form analysis into a tool for analysing musical pieces that they are working with at the moment.

Responsible department: Piano, Accompaniment, Guitar and Accordion Department.

Course instructor: Einar Henning Smebye.

Learning objectives

On completion of the course, the student is expected to:

  • Be able to work independently and analytically with their own repertoire.
  • Be able to put their fundamental knowledge of music theory to use in interpretation.
  • Understand that analysis cannot give definite answers, but can rather encourage imaginative and creative interpretations.

Overview

Working with this subject will give students a deeper understanding of the music they are playing, and give them more authority and confidence when performing.

Students will analyse pieces from their own main instrument repertoire and present the analysis in class. Afterwards, fellow students may pose questions to the student presenting.

Structure

The subject is taught in groups, one hour a week for one semester.

Course requirements

  1. Attendance is compulsory. More than 20 % absence from class will normally cause the student to fail the subject.
  2. The student must do at least two presentations of pieces in the course of the semester.

Final assessment

Student assessment is based on the learning objectives. The final assessment will be given as a pass/fail mark, which will be determined by the course instructor based on each student’s level of achievement throughout the course period.

New assessment

In the case of re-assessment, the same procedures apply.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • kan arbeide selvstendig analytisk med eget repertoar
  • kan anvende basiskunnskaper i musikkteori i interpretasjon
  • har en forståelse av at analyse ikke gir fasitsvar, men heller kan fremme fantasi og kreativitet i interpretasjon

Innhold

Arbeidet med emnet skal gi studenten en dypere forståelse av musikken hun/han spiller, noe som kan gi en større autoritet og trygghet i en konsertsituasjon.

Studentene arbeider i emnet med analyse av verk som er en del av deres repertoar i hovedinstrument. Studentene presenterer og legger frem analysen på timene. I etterkant av presentasjonen kan gruppen stille spørsmål til studenten som har presentert.

Organisering

Emnet er organisert som gruppetimer på 90 minutter over tolv uker.

Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk deltakelse i undervisningen. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent fører til at studenten ikke består emnet.
  2. Studenten skal presentere minst to verk i løpet av emnet.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Study component

Published: Apr 3, 2020 — Last updated: Apr 4, 2022