- Gjennomføres: 1. og 2. studieår, over tre semestre (høst, vår, høst).
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer / praktisk eksamen.
- Forhåndskrav: Opptak til kandidatstudiet i musikkpedagogikk.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet gir en grunnleggende innføring i klaverspill og gjelder for alle studenter på kandidatstudiet i musikkpedagogikk som ikke har klassisk klaver som hovedinstrument.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan anvende klaveret som et støtteinstrument til solospill og akkompagnering
- behersker grunnleggende klaverteknikk
- kan fremføre pianostykker ved hjelp av noter og gehør
- behersker besifringsspill og transponering
Innhold
Med utgangspunkt i studentens forutsetninger og framtidige yrkessituasjon, skal emnet omfatte arbeid med
- notespill
- samspill og akkompagnement
- besifringsspill
- transponering
- gehørspill
- klaverteknikk
Vektlegging av innholdspunktene tilpasses studentenes nivå og sjangertilknytning.
For studenter med jazzpiano hovedinstrument skal undervisningen vektlegge teknikk og arbeid med klassisk repertoar.
Organisering
Undervisningen gis individuelt og/eller i gruppe på opptil fire studenter.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
Studenten skal ved slutten av studieåret legge fram en repertoarliste på minimum 20 minutter som skal omfatte
- stykker fra klaverlitteraturen. Repertoar fra det 20. århundre skal være representert
- akkompagnement etter noter, besifring og gehør
- besifrede melodier som viser forskjellige akkompagnements- og rytmemønstre
- transponering av besifrede melodier
- enkelt partiturspill
- improvisasjon over akkordrekker, rytmemønstre, melodiske temaer med mer
- viser etter gehør
Minstekrav til nivå bør tilsvare Grieg: Lyriske stykker op. 12 og enkle standardlåter med besifring.
Frist: Innen 15. mai i emnets andre semester skal repertoarlisten være godkjent av faglærer.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på én av to alternative måter:
Alternativ 1 (normalordning)
Studenter som velger alternativ 1, forplikter seg til å følge minst 80 prosent av undervisningen i emnet. I tillegg skal studenten spille ved minst én intern konsert per semester. Avsluttende vurdering fastsettes på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Alternativ 2
Avsluttende vurdering fastsettes på grunnlag av en praktisk eksamen med minst to interne sensorer der studenten framfører et selvvalgt program på ca. 20 minutter. Studenten vil i tillegg bli prøvet i prima vista-spill og enkel transponering.
Studenten må selv melde fra til
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering må studenten gjennomføre praktisk eksamen, som beskrevet under alternativ 2 ovenfor.