- Emnetype: Inngår i opplæringsdelen.
- Emnenivå: Ph.d.
- Gjennomføres: 1., 2. og 3. studieår.
- Avsluttende vurdering: Vurdering av emneansvarlig.
- Forhåndskrav: Kvalifisert: for opptak til ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid.
- Undervisningsspråk: Engelsk.
Kort om emnet
Emneansvarlig: Utvalg for ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid
Emnet skal gi kandidaten opplæring i dokumentasjon av refleksjoner og resultater i kunstnerisk utviklingsarbeid, metodikk, prosjektutvikling, samt etikk i og som kunstnerisk praksis. Gjennom emnet skal kandidaten få trening i formidling av kunnskap og innsikt ervervet gjennom egen kunstnerisk praksis til fagfeller, studenter og allmennheten. Dette emnet er kunsttverrfaglig.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at kandidaten
- har forståelse for forholdet mellom kunstnerisk utviklingsarbeid og kunstnerisk praksis, er kjent med kunstnerisk utviklingsarbeid som diskurs og kontekst og kjenner til kunstnerisk utviklingsarbeid i ulike fagområder
- er kjent med og kan vurdere hensiktsmessigheten av ulike verktøy og metoder for å dokumentere refleksjon i sitt prosjekt
- kan identifisere komplekse problemstillinger i kunstnerisk utviklingsarbeid
- kan diskutere sitt eget prosjekt fra ulike perspektiver, kan artikulere utfordringer og kvaliteter i eget prosjekt og kan, i møte med andre, rette spørsmål som bidrar til utvikling av prosjekter og diskusjonen rundt dem
- er kjent med sentrale problemstillinger innen forskningsetikk, kunstetikk og opphavsrett og kan identifisere potensiale for etiske betydninger og opphavsrettslige problemstillinger i eget og andres prosjekter
- kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet og kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet
- kan styre komplekse kunstneriske prosjekter og har kjennskap til prosjektarbeid som arbeidsform i kunstnerisk utviklingsarbeid
- kan artikulere utfordringer og kvaliteter i eget prosjekt
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet
Innhold
Emnet består av
- forelesninger
- samtaler/diskusjoner
- workshops
- gruppearbeid
- prosjektpresentasjoner
Organisering
Emnet består av fem seminarer, tre stipendiatsamlinger og to konferanser i regi av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid. Seminarene holdes for hvert årskull, og har følgende temaer:
- Introduksjon til kunstnerisk utviklingsarbeid på doktorgradsnivå.
- Artikulering og dokumentasjon av refleksjoner.
- Etikk, opphavsrett og kunstnerisk praksis.
- Utveksling og prosjektutvikling.
- Avslutning og formidling av resultater.
Stipendiatsamlingene arrangeres årlig og bringer sammen stipendiater fra alle årskull. På samlingene presenterer kandidaten sitt prosjekt i en flerfaglig sammenheng og legger til rette for drøfting av prosjektets overordnede dimensjoner. De tre hovedtemaene for prosjektpresentasjonene:
- Introduksjon av prosjektet (første år).
- Etikk, metodikk og/eller prosjektutvikling (andre år).
- Prosjektet foran sluttvurderingen (tredje år).
På konferansene møter kandidaten nasjonale og internasjonale prosjekt og fagmiljøer innen kunstnerisk utviklingsarbeid. Kandidaten deltar i relevante og aktuelle diskurser og får mulighet til å se prosjektarbeid i en større kontekst. Deltakelse på konferansene bidrar til å øke referansegrunnlaget for kandidatens prosjekt.
1. år
- Oktober: Seminar 1 (oppstart av nytt stipendiatkull).
- Januar: Seminar 2.
- Mars: Stipendiatsamling – prosjektpresentasjon.
- Juni: Seminar 3.
2. år
- September: Seminar 4.
- September/oktober: Konferanse (Artistic Research Forum).
- Februar: Stipendiatsamling 5.
- Mars: Stipendiatsamling – prosjektpresentasjon.
3. år
- Mars: Stipendiatsamling – prosjektpresentasjon.
- September/oktober: Konferanse (Artistic Research Forum).
Arbeidskrav
- Fem seminarer over to-til tre dager: Kandidaten skal presentere prosjektet sitt. Aktiv deltakelse på samtlige seminarer.
- Tre stipendiatsamlinger: Kandidaten skal presentere prosjektet sitt. Aktiv deltakelse på samtlige stipendiatsamlinger.
- To konferanser (Artistic Research Forum): Kandidaten skal presentere prosjektet sitt på begge konferansene.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at kandidaten skal få avsluttende vurdering.
Kandidaten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke-bestått og fastsettes av Utvalg for Ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid på grunnlag av godkjente arbeidskrav.