- Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i utøving
- Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk
Kort om emnet
Emnet er en valgbar variant innenfor hovedemnet Kunstnerisk fordypning – hovedinstrument. Det går over to semestre og gir utøvende studenter erfaring og kompetanse i å planlegge, kuratere og formidle musikk til ulike publikumsgrupper i sceniske framføringer- og digitale produksjoner.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan planlegge, kuratere og gjennomføre digitale og/eller sceniske formidlingsprosjekter for ulike målgrupper
- kan kontakte, etablere god dialog og opptre profesjonelt i avtaler med arrangører/eiere av konsertarenaer
- kan kuratere og begrunne kunstneriske valg av repertoar, mediering og presentasjonsformer
- kan formidle et variert repertoar på høyt kunstnerisk nivå overfor ulike publikumsgrupper alene og sammen med andre
- kan etablere god dialog med ulike publikumsgrupper
- kan reflektere kritisk over pågående og gjennomførte prosjekter og sin egen rolle i disse
Innhold
Prosjektene munner ut i konserter som gis på eksterne arenaer eller som digitale produksjoner. Studentene organiseres normalt i grupper på tre til fem musikere. I prosjektuke 2 og 3, gis det også mulighet for individuelle prosjekter.
De tre første prosjektene har et nøkternt ambisjonsnivå slik at de lar seg gjennomføre innenfor tids- og ressursrammen for emnet. Det avsluttende prosjektet munner ut i konserter på Sentralen. Her legges inn ekstra ressurser til gjennomføringen.
Organisering
Undervisningen er konsentrert til fire prosjektuker – en oppstartsuke og en prosjektuke i høstsemesteret og to prosjektuker i vårsemesteret. I oppstartsuken gis studenten innføring i grunnlagsemner og praktisk utprøving (bootcamp) knyttet til framføring på scene og nett.
Undervisning
Undervisningen organiseres i samarbeid mellom hovedinstrumentlærere og spesialister i formidling og entreprenørskap og gis i seminarform, som verksteder, gruppevis og individuelt. Ordinær hovedinstrumentundervisning gis på vanlig måte (individuelt) i oppstartsuken. I prosjektukene gis både denne undervisningen og annen undervisning gruppevis og individuelt før, under og etter prøver/konsert i selve produksjonen.
Repertoar
Planlegges i gruppene i samarbeid med veiledere, hovedinstrumentlærere og akkompagnatør/medspillere. Det samlede repertoaret for de fire prosjektukene skal inneholde musikk fra forskjellige epoker og stilarter og normalt ikke inngå i emnene Masterarbeid I og II.
Arbeidskrav
- Studenten må ha gjennomført oppstartsuken og alle tre prosjektuker. Det er obligatorisk oppmøte i oppstartsuken. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent medfører at studenten ikke består emnet.
- Studenten må levere et refleksjonsnotat på 900-1100 ord.
- Studenten må levere rapportskjema og repertoarliste for prosjektene innen nærmere fastsatt frist.
- Studenten må ha gjort alle innleveringer innenfor gitt frist av emneansvarlig på læringsplattformen Canvas.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av emneansvarlig i samråd med lærerteam på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå og innsats gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.