- Gjennomføres: 1 semester, høst eller vår.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet vil gi studenten kunnskap om lydteknisk utstyr, digitale verktøy og prosjektgjennomføring for å formidle musikk fra et akustisk ensemble.
Emneansvarlig: Håkon Kvidal.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten kan
- formidle et akustisk ensemble i digitale lydmedier
- anvende lydteknisk utstyr på en effektiv og hensiktsmessig måte
- planlegge og gjennomføre musikkproduksjonsprosjekter innen gitte tidsrammer
- dokumentere og reflektere over sine arbeidsprosesser
Innhold
Arbeidet med emnet vil inneholde
- romakustikk
- lydlære
- stereomikrofonteknikk
- formater for digitalisert lyd
- prosjektplanlegging
Organisering
Emnet er organisert som fleksibelt nettstudium og går over 12 uker. Det vil være fire nettmøter av tre timers varighet i tillegg til asynkron kommunikasjon mellom lærere og medstudenter i den digitale læringsplattformen Canvas. I løpet av kurset skal deltakerne gjennomføre to opptakssessions. Det er en fordel om disse skjer i samarbeid med to musikere og i et egnet rom av en viss størrelse. Å samarbeide med andre om emnet, f.eks. kollegaer på egen arbeidsplass, vil øke læringsutbyttet og lette gjennomføringen.
Nødvendig utstyr
Studenten må disponere
- datamaskin med nettilgang
- lydkort med minimum to mikrofoninnganger
- to kondensatormikrofoner, helst et matchet stereopar, gjerne med valgbar karakteristikk (snl.no)
- hodetelefoner
Arbeidskrav
1. Obligatorisk deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på nettmøtene. Tidspunkt for disse spesifiseres i semesterplanen.
2. Obligatoriske oppgaver
Studenten skal levere oppgaver i følgende temaer:
- Lydlære.
- Romakustikk.
- Stereo mikrofonteknikk.
- Digitalisert lyd.
- Prosjekt.
Besvarelser må leveres innen leveringsfristen for å bli godkjent. Alle arbeidskrav skal være godkjent av faglærer innen 1. desember / 1. juni.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på bakgrunn av studentens arbeid med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.