- Gjennomføres: 1 semester, høst.
- Avsluttende vurdering: Prosjektoppgave.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet gir en innføring i sentrale innsikter fra ledelsesfaget med relevans for musikkutøvelse og musikkpedagogisk praksis. Fordyping i praktiske eksempler på ledelse i musikklivet vil stå sentralt i læringsprosessen. Målet er at studenten skal øke sin trygghet i nåværende eller framtidige lederroller i musikklivet og kunne ta i bruk relevante ledelsesverktøy og -perspektiver.
Faglærer i emnet: Sigrid Røyseng.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten:
- kan ta i bruk innsikter fra ledelsesfaget i ulike lederroller i musikklivet
- har kunnskap om sentrale trekk ved ledelse av kreative medarbeidere og gruppeprosesser
- kan reflektere over etiske aspekter ved ledelse som sosial innflytelsesprosess
Innhold
I emnet vil vi jobbe med følgende spørsmål:
- Hvordan lede kreative medarbeidere?
- Hvordan lede gruppeprosesser i musikklivet?
- Hvordan virker ulike typer lederatferd og lederstiler på måloppnåelse og medarbeideres motivasjon?
- Hvordan avveie ulike mål, interesser og hensyn som kan gjøre seg gjeldende i musikalske praksiser?
- Hva kjennetegner ledelse i ulike deler av musikklivet?
- Hvilke etiske dilemmaer følger med ledelse i musikklivet?
Organisering
Undervisningen er organisert i åtte ukentlige samlinger à tre timer.
Studentene skal presentere og diskutere eksempler på ledelse innen musikkutøvelse og musikkpedagogiske virksomhet.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Prosjektoppgave
Studenten skriver en prosjektoppgave med et omfang på ca. 2000 ord. Prosjektoppgaven skal ta utgangspunkt i en case fra en musikalsk praksis som skal analyseres ved hjelp av innsikter fra ledelsesfaget.
Ny vurdering: For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.