Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Musikk­te­ra­peu­tisk emne­om­rå­de II

Gjennomføres: 3. studieår over to semestre
Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i musikkterapi
Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Undervisningen i emnet omhandler musikkterapeutisk metodikk, og omfatter reseptive og ekspressive tilnærminger.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har inngående kunnskap om og mestrer ulike musikkterapeutiske tilnærminger
  • kan anvende faglig kunnskap for å gjennomføre og evaluere metodikk med ulike målgrupper for musikkterapi
  • kan reflektere over musikkterapeutisk praksis og knytte refleksjonen til relevant teori
  • har tilegnet seg metodiske tilnærminger med utgangspunkt i egne musikalske ressurser
  • kan skape musikalske uttrykk tilpasset ulike målgrupper for musikkterapi
  • har et bredt repertoar av aktiviteter og sanger egnet for musikkterapi
  • viser kreative og improvisatoriske ferdigheter og formidlingsevne

Innhold

I emnet får studenten erfaring med ulike metodiske tilnærminger og gruppeledelse innenfor disse.

Aktuelle aktiviteter:

  • Musikalske aktiviteter for grupper
  • Lage sanger og aktiviteter
  • Improvisasjon
  • Samspill med ulike instrumenter
  • Sangskriving
  • Musikklytting
  • Musikk og avspenning
  • Deling av musikkpreferanser i gruppe

Organisering

Undervisningen gis i hel klasse. Innføring og teori i de ulike temaene blir gitt i tilknytning til det praktiske arbeidet. Det forutsettes aktiv deltagelse. I dette emnet er det aktuelt å invitere brukerrepresentanter med erfaring fra musikkterapi.

Arbeidskrav

  1. Studenten skal lage en metodikkmappe som kan tas i bruk som en personlig idébank etter studiet. Mappen skal minimum inneholde 30 aktiviteter. Den skal leveres til emneansvarlig for godkjenning i løpet av emnets 2. semester. Frist for godkjent arbeidskrav: 15. april
  2. Studenten skal sette sammen 2-3 aktiviteter fra mappen rettet mot en bestemt målgruppe, angitt av faglærer. Varighet på tenkt opplegg ca. 30 minutter.

Ved slutten av emnet skal opplegget presenteres i kortversjon for klassen. Studenten skal begrunne sitt valg av aktiviteter til denne målgruppen. I en av aktivitetene skal studenten engasjere medstudenter. Omfang: 10-15 minutter.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.

Ny vurdering

Ved ikke bestått vurdering, gjennomføres muntlig eksamen med to interne sensorer. Studenten får oppgitt en målgruppe ved begynnelsen av eksamen, og skal presentere og begrunne tre aktiviteter fra metodikkmappen. Omfang: 20 minutter.

Inngår i studieprogram

Publisert: 6. jul. 2021 — Oppdatert: 15. sep. 2023