- Gjennomføres: 2. studieår, over to semestre
- Avsluttende vurdering: Hjemmeeksamen/Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til et av studieprogrammene emnet inngår i
- Undervisningsspråk: Norsk
Kort om emnet
Satslære er et ferdighetsfag hvor studenten skal tilegne seg kunnskaper om sats og struktur. Studenten skal utvikle en forståelse for musikalsk sats som kan anvendes som verktøy i musikkutøving, for eksempel i interpretasjon og komposisjon.
Emnet bygger på Satslære I (SATS10).
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- dokumenterer innsikt om musikalsk struktur
- har kunnskaper og ferdigheter innenfor ulike satsteknikker
- kan analysere og beskrive ulike musikk- og satstyper
- viser evne til selvstendig kreativt arbeid
- kan arrangere, skape og vurdere egne satser for ulike instrumental- og vokalbesetninger
Innhold
I første semester arbeider studentene med fordypning i tonal harmonikk.
I andre semester er tema satsteknikker fra det 20. århundre.
Emnet inneholder øvelser i musikalsk sats og analyse innenfor respektiv fordypning.
Organisering
Undervisningen gis som fellesforelesninger og i grupper. Studentene får anledning til å levere og få tilbakemelding på øvingsoppgaver.
Studenter som har vært tilstede i minst 80% av undervisningen og har fått alle arbeidskrav godkjent, kan få emnet bestått uten eksamen dersom faglærer vurderer læringsmålene som oppnådd (se Avsluttende vurdering – alternativ 2). Oppmøte registreres derfor selv om det ikke er obligatorisk oppmøte i emnet.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering etter normalordningen i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
Arbeidskravene er kun knyttet til vurderingsordningen alternativ 2.
Studenten skal gjøre 10 oppgaver per semester, knyttet til emnets progresjon. Frister for innlevering presiseres i årsplan for emnet.
Frist: Innen hhv. 1. desember i emnets første semester, og 30. april i emnets andre semester må alle arbeidskrav knyttet til semesteret være godkjent.
Avsluttende vurdering
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved gradert karakter og fastsettes på grunnlag av to deleksamener hvorav en hjemmeeksamen leveres på slutten av høstsemesteret og en på slutten av vårsemesteret. Vurderingen gjøres av to interne sensorer. Begge eksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.
Eksamen (alternativ 1 - normalordning)
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av to deleksamener hvorav en hjemmeeksamen leveres på slutten av høstsemesteret og en på slutten av vårsemesteret. Vurderingen gjøres av to interne sensorer. Begge deleksamener/semestre må være bestått for at emnet skal være bestått. Vurdering etter alternativ 1 kan gjøres for ett eller begge semestre.
Deleksamen høst:
- Deleksamen høst består av én komposisjons-/arrangementsoppgave og én analyseoppgave. Eksamen skal besvares i løpet av en uke (syv dager). Besvarelsene leveres digitalt til eksamenskontoret innen frist fastsatt av Musikkhøgskolen.
Deleksamen vår:
- Deleksamen vår består av én komposisjons-/arrangementsoppgave og én analyseoppgave. Eksamen skal besvares i løpet av en uke (syv dager). Besvarelsene leveres digitalt til eksamenskontoret innen frist fastsatt av Musikkhøgskolen.
Vurdering fra faglærer (alternativ 2)
Studenter som per hhv. 1. desember i emnets 1. semester og 30. april i emnets 2. semester har hatt tilstrekkelig oppmøte i emnet (normalt minst 80%) og har fått godkjent alle arbeidskrav, kan få vurdering fra faglærer i stedet for eksamen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått. Begge deleksamener/semestre må være bestått for at emnet skal være bestått.
Faglærer gjør en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet. Faglærer avgjør om det er tilstrekkelig vurderingsgrunnlag for at den enkelte student kan vurderes etter denne ordningen.
Vurdering etter alternativ 2 kan gjøres for ett eller begge semestre.
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering (alternativ 1).