Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Impro­vi­sa­sjon II

Kort om emnet

Faget er organisert som et utøvende, improvisert utforskningsrom for alle instrumenter og sjangertilhørigheter. Utprøving og refleksjon rundt ulike improvisasjonsmetoder og termer i møte med ulikt innhold, står sentralt. Vi vil jobbe i ulike ensembleformater, fra helt fri improvisasjon til friere improvisasjon med base i konkretiserte rammer. Kurset vil også berøre verker hvor improvisasjon utgjør en sentral del av verket. Faget berører også improvisasjon som utøvd filosofi og holdningssett.

Arbeidet med emnet er i størst mulig grad basert på muntlig overlevering og bearbeidelse igjennom utøving.

Emneansvarlig: Lisa Dillan

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten:

  • kan improvisere innen et utvalg av ulike musikalske situasjoner og musikalsk materiale
  • kan forvalte improvisatoriske delkomponenter og mulighetene disse gir for ulike kombinasjoner i møte med materialet
  • kan forvalte improvisatoriske muligheter i en gitt musikalsk situasjon med hørbar tillit til egne idéer, personlige og intuitive valg
  • kan vurdere ulike improvisasjoner med base i verbalisert, improvisert fagkompetanse

Innhold

Emnet vil inneholde

  • repertoar over et bredt spekter, fra helt fri improvisasjon til improvisasjon ut fra fastlagte/avtalte premisser
  • arbeid med et variert utvalg ensembler
  • arbeid med kultivering og utvikling av generelle prinsipper fra musikksjangere der improvisasjon er eller kan være en integrert del

Organisering

Undervisningen foregår i gruppe sammensatt på tvers av instrumentgrupper, stilarter og sjangere.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

Det er obligatorisk, aktiv deltagelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

Dersom studenten ikke får bestått vurdering i emnet, må studenten følge undervisningen i emnet på nytt

Publisert: 3. apr. 2022 — Oppdatert: 28. apr. 2022