Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Meto­dikk for sats­lære og musikk­ana­ly­se

Kort om emnet

I emnet behandles metodikk for undervisning i satslære og musikalsk analyse på et grunnleggende – og mellomnivå. Satsteknikker, analysemetoder og didaktisk refleksjon er tema som blir belyst i emnet. Emnet passer for KAMP- og MATE-studenter og andre som ønsker et fagdidaktisk grunnlag for å undervise i musikkteoretiske fag. Emnet kan gjerne kombineres med valgemnet Aural Skills Pedagogy.

Emneansvarlig: Anders Tykesson

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • kan planlegge og gjennomføre egen undervisning og reflektere over denne
  • kan formidle musikkteoretisk kunnskap med utgangspunkt i klingende og noterte kilder i relasjon til musikalsk kontekst og uttrykksmessige virkemidler i ulike musikkformer
  • har kjennskap til digitale verktøy, lærebøker og annen aktuell faglitteratur, og kan vurdere disse og drøfte deres bruk og tilpasning

Innhold

Emnet inneholder arbeid med

  • satslære- og arrangeringsmetodikk
  • analysemetodikk og analytisk refleksjon
  • digitale verktøy
  • bruk og vurdering av læringsressurser
  • undervisnings- og observasjonspraksis

Organisering

Undervisningen foregår i gruppe med to undervisningstimer i uken, over et semester. Undervisningen består av praktiske øvelser, framlegg, diskusjoner, forelesninger, utprøving og vurdering av undervisningsmateriale og læreverk. I tillegg forventes det at studentene jobber enkeltvis og i grupper med oppgaver knyttet til undervisning, praksis og litteraturstudier.

Praksis består av observasjonspraksis og undervisningspraksis. Dette foregår internt på NMH i den ordinære undervisningen. Praksis kan også foregå på digitale plattformer som Zoom. Plan for praksis utarbeides ved semesterstart.

Arbeidskrav

Det er obligatorisk deltakelse i undervisning og praksis. I tillegg inngår følgende arbeidskrav:

  • Fem til ti oppgaver knyttet til egenferdighet, praktisk tilrettelegging av læringsstoff, praksisrapporter og didaktisk refleksjon (antall oppgaver avhenger av formatet og omfanget).
  • En muntlig presentasjon om et faglig tema.
  • En avsluttende skriftlig oppgave (2000 ord).

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets mål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av individuell vurdering av faglig nivå, innsats og selvstendighet i arbeidet med emnet.

Ny vurdering

Muntlig/praktisk eksamen (30 minutter) hvor både egenferdighet og didaktisk refleksjon inngår.

Publisert: 18. mar. 2022 — Oppdatert: 8. mar. 2023