Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Verk­sted i utøving og reflek­sjon rundt kunst­ne­ris­ke pro­ses­ser

Kort om emnet

Emnet tilbys studenter på alle instrumenter og i alle utøvende studieprogram og orienterer seg om den enkelte students utvikling av eierskap til egen utøvelse. Målsetningen er å inspirere, videreutvikle og utfordre hverandres musikalske utvikling gjennom feedback, refleksjon, samarbeidslæring og ulike arbeidsformer. Emnet tar utgangspunkt i ulike feedbackmodeller. Flere lærere med forskjellig utøvende bakgrunn vil delta.

Emneansvarlig: Kristin Kjølberg og Morten Qvenild

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • kan formidle egne kunstneriske prosesser og ambisjoner
  • kan reflektere over egen og andres utøving
  • kan anvende ulike modeller for å gi og ta imot feedback
  • kan begrunne kunstneriske valg og kontekstualisere egen kunstneriske praksis

Innhold

Emnet er utformet som et verksted der studenter skal utøve, utforske, reflektere og videreutvikle sine musikalske prosjekter. Studenter og lærere skal diskutere og utforske temaer som kvalitet, kontekst og kunstnerisk identitet gjennom tverrfaglig samarbeid og feedbackmodeller. Det arbeides i store og små kollokviegrupper i prosesser som fasiliteres av lærere, men der det legges opp til stor selvstendighet for studentene.

I emnet oppøves evne til å formulere egne kunstneriske mål og ambisjoner og et språk for å reflektere og å gi og ta imot begrunnet og nyansert feedback.

Organisering

Emnet går over to semestre i 15 samlinger á 3 timer. Studentene vil i de første samlingene få innføring og opplæring i feedbackmodeller og modeller for kunstnerisk utviklingsarbeid. Etter dette vil gruppen arbeide som et team rundt den enkelte students fremføringer.

Økt 1- 3: Opplæring i og utforsking av ulike feedbackmodeller og metoder for å arbeide med kunstnerisk utvikling.

Økt 4-11: Verksted der studentene spiller for hverandre og i felleskap reflekterer, utforsker og bidrar til at den enkelte student kan videreutvikle sine utøvende ideer og prosjekter. Her anvendes ulike modeller for samarbeidslæring, feedback og metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Økt 12-15: Presentasjoner av studentens kunstneriske prosjekter med påfølgende feedback.

Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i emnet. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20% medfører at studenten ikke består emnet.
  2. Studenten skal forberede og gjennomføre minst to musikalske fremføringer.
  3. Studenten skal lage en prosjektskisse for et kunstnerisk prosjekt. Innleveringsfrist er 1.12
  4. Studenten skal holde en avsluttende presentasjon av et kunstnerisk prosjekt. Dette kan være en konsert, performance, video, podcast eller liknende. Innleveringsfrist er 12.05

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme arbeidskrav som for ordinær vurdering.

Publisert: 17. mar. 2022 — Oppdatert: 8. mar. 2023