Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Gehør­tre­ning I

  • Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre
  • Avsluttende vurdering: Praktisk-muntlig eksamen/ vurdering fra faglærer
  • Forhåndskrav: Opptak til et av studieprogrammene hvor emnet inngår
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Gehørtrening er i stor grad et ferdighetsfag som forutsetter at studenten deltar aktivt i undervisningen og arbeider selvstendig. Gjennom arbeidet med emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende gehørferdigheter innen melodi, rytme og harmoni. I undervisningen vektlegges utvikling av metodisk innsikt og evne til anvendelse av denne i musikkutøving. Arbeidet danner basis for videre spesialisering i 2. studieår.

Emnet etterfølges av Gehørtrening II (GEHØR11).

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har innarbeidet grunnleggende metoder for å bruke gehøret aktivt og selvstendig i arbeid med musikk
  • ved lytting viser grunnleggende ferdigheter i å oppfatte, huske og gjengi (synge/spille/beskrive/nedtegne) både detaljer og helhetlige strukturer i et musikalsk forløp
  • kan lese, strukturere, memorere og gjengi (synge/spille) et notebilde presist

Innhold

Emnet inneholder arbeid med tonal og fritonal melodi, tonal harmonikk og rytme. Utvikling av praktiske gehørferdigheter og styrking av det indre gehøret vil stå sentralt. Lærestoffet vil være hentet fra ulike musikkgenre. Arbeidsoppgavene tar utgangspunkt i både klingende og notert musikk.

Praktisk/muntlige arbeidsformer i timen kan omfatte imitasjons-, memorerings- og improvisasjonsoppgaver, tempotrening, intonasjon, oppøving i notelesingsteknikker, prima vista-øvelser, kombinasjonsøvelser og auditiv analyse. Skriftlige øvelser kan omfatte noteskrivingsteknikker, ulike diktater, transkripsjons-, korreksjons- og utfyllingsoppgaver.

Detaljert faginnhold vil fremgå av semesterplan.

Organisering

Undervisningen foregår i grupper. Det kan også legges inn forelesninger, diskusjoner og kollokviearbeid. Gruppene settes normalt sammen ut fra studentenes faglige nivå/resultater fra opptaksprøven. Det vil også kunne tas hensyn til studieretning og sjanger der det er hensiktsmessig.

Studenter som er tilstede i minst 80% av undervisningen, kan få emnet bestått dersom faglærer vurderer læringsmålene som oppnådd (se Avsluttende vurdering – alternativ 2). Oppmøte registreres derfor selv om det ikke er obligatorisk oppmøte i emnet. Faglærer legger til rette for vurderingssituasjoner i løpet av undervisningen.

For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering etter normalordningen i emnet (se Avsluttende vurdering), i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

Studenten skal gjøre 10 mindre oppgaver knyttet til emnets progresjon. Frister for innlevering presiseres i årsplan for emnet.

Frist: Innen 15. april i emnets andre semester må alle arbeidskrav være godkjent.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få (gå opp til) avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes på en av to alternative måter (se også avsnittet Organisering over).

Alternativ 1 (normalordning)

Avsluttende vurdering fastsettes på grunnlag av en praktisk/muntlig eksamen, bestående av forberedte og uforberedte oppgaver. Studentenes evne til aktiv anvendelse av faginnholdet vil bli tillagt stor vekt. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.

Omfang: ca. 20 minutter.

Alternativ 2

Studenter som per 15. april i emnets 2. semester har hatt minst 80 prosent oppmøte i emnet og har deltatt aktivt i undervisningen, kan få vurdering fra faglærer i stedet for praktisk/muntlig eksamen. Faglærer gjør da en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet. Vurdering gis kontinuerlig frem til emnets avslutning, og kravet om oppmøte gjelder således også etter 15. april. Faglærer avgjør om den enkelte student kan vurderes etter denne ordningen.

Ny vurdering

Ved ikke bestått vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering (alternativ 1).

Vedtatt i studieutvalget 10.09.2021, sak 3/21, med virkning f.o.m. høsten 2021.

Inngår i studieprogram

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 20. apr. 2022