Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Musikk­di­dak­tikk

  • Gjennomføres: Over to semestre
  • Avsluttende vurdering: Skriftlig og muntlig eksamen
  • Forhåndskrav: Opptak til praktisk-pedagogisk utdanning
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Inngår i studieprogram: PPUD Praktisk-pedagogisk utdanning

Kort om emnet

Emnet er for studenter på praktisk-pedagogisk utdanning heltid.

Musikkdidaktikk i PPU er tett knyttet til musikkfaget i de ulike skoleslagene og opplæringsarenaene. Faget skal bidra til at studenten blir i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning på ulike nivåer og i ulike skoleslag og opplæringsarenaer. Studentene skal lære å lede og motivere elever i det faglige arbeidet, tilpasse undervisningen i musikk slik at det tas hensyn til elevenes ulike læringstempo og interesse for faget, og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø.

Læringsmål

Etter avsluttet arbeid med emnet er det forventet at kandidaten har følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om prinsipper om tilpasset opplæring
  • har inngående kunnskap om musikkfagets plass og begrunnelse i ulike skoleslag
  • har kunnskap om det frivillige musikklivet som opplæringsarena

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i musikk i grunnskolen, videregående opplæring og kulturskolen basert på mål for opplæringen
  • kan gi underveis- og sluttvurderinger tilpasset ulike skoleslag
  • kan bruke varierte og relevante metoder i undervisning i grunnskole, videregående opplæring og kulturskole, tilpasset elevenes individuelle forutsetninger
  • kan ta i bruk digitale ressurser og digitale verktøy i musikkundervisningen
  • kan lede, inspirere og motivere elever i kraft av å være musiker
  • kan skape et trygt og inkluderende læringsmiljø
  • kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i musikkopplæringen
  • kan analysere og reflektere kritisk om læreplaner og øvrige styringsdokumenter for grunnskolen, videregående opplæring og kulturskolen
  • kan delta i planlegging og gjennomføring av forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har kjennskap til musikalske kulturer hos urfolk og minoritetsgrupper, og kan bidra til et mangfoldig læringsmiljø der den enkelte elev blir møtt med respekt og interesse
  • kan drøfte musikkfagets tilknytning til andre fag og vise forståelse for sammenhenger mellom musikkpedagogisk virksomhet og annen pedagogisk virksomhet
  • kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger og drøfte disse kritisk
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i musikkopplæringen

Innhold

Musikkdidaktikk består av tre delemner – hvert på 15 studiepoeng – hvorav ett er obligatorisk og to er valgbare. Studenten velger ett av de valgbare delemnene.

  • A) Didaktikk for allmenn musikkopplæring og blandede ensembler/grupper.
  • B) Didaktikk for instrumentalopplæring og ensembleopplæring i valgt ensemble.
  • C) Didaktikk for komponering, arrangering, gehørtrening og musikkorientering (valgbart for studenter med minimum 60 stp. fordypning i komposisjon og 30 stp. i støtteemner (gehørtrening, satslære og musikkorientering/-forståelse).

A) Didaktikk for allmenn musikkopplæring og blandede ensembler/grupper

Delemnet handler om musikkundervisning i grunnskolens barne- og ungdomstrinn, og ensembleledelse i blandede ensembler. Noe av innholdet vil ha relevans for undervisning i store grupper i videregående skole, og i breddeprogrammet i kulturskole.

Allmenn musikkopplæring

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning i henhold til aktuelle læreplaner og rammeplaner.
  • Trening av egne ferdigheter i arbeid med musikkens grunnelementer og instrumenter i klasser og grupper.
  • Kreative og skapende aktiviteter i forbindelse med musisering, lytting og komponering.
  • Musikalsk materiale med sjangerbredde og fra ulike kulturer.
  • Differensiering og tilpasset undervisning.
  • Prosjektarbeid og ulike former for musikkpedagogisk utviklingsarbeid.
  • Digital teknologi og digitale læringsressurser.
  • Kjennskap til ulike læreverk og aktuelt undervisningsstoff.

Ensembleopplæring for blandede ensembler

  • Organisering av prosjekter for blandede/sammensatte ensembler.
  • Instrumentkunnskap og sammensetting av ensembler.
  • Tilpassing og arrangering av repertoar med utgangspunkt i elevenes ulike forutsetninger.
  • Arbeid med gehør- og improvisasjonsbasert undervisning og skapende aktiviteter i ensemblet.
  • Konsertforberedelse og fremføringer.
  • Samarbeid mellom kulturskole og grunnskole.

Dans og drama

  • Sentrale dramatiske uttrykksformer og metoder som fiksjonsbygging, rollespill, tablå, dramatisering og lærer-i-rolle.
  • Sentrale danseformer som pardanser (f.eks. swing, salsa, tango), tradisjonelle folkedanser, kreativ dans og danser fra nyere ungdomskultur.
  • Musikk, dans og drama sin plass i tverrfaglig tema- eller prosjektorganisert undervisning

B) Didaktikk for instrumentalopplæring og ensembleopplæring i valgt ensemble

Delemnet handler om instrumental- og ensembleopplæring i kulturskole, musikklinje på videregående skole og det frivillige musikkliv, med utgangspunkt i rammeplan/læreplan for kulturskole og videregående skole . Det er organisert i tre ulike moduler:

Instrumental- og ensembleopplæring, generell del

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av instrumental- og ensembleopplæring.
  • Refleksjon rundt rollen som instrumental-/ensemblelærer.
  • Rammeplan for kulturskolen og læreplan for videregående skole.
  • Ulike organiserings-/arbeidsformer og læringsarenaer i instrumental- og ensembleopplæringen.
  • Talentutvikling.
  • Vurdering i instrumental- og ensembleopplæringen.
  • Undervisning i øving.
  • Note-/gehør- og improvisasjonsbasert opplæring.
  • Grunnleggende taktering.

Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument

  • Elev- og lærerforutsetninger i instrumentalopplæringen.
  • Utvikling og tilrettelegging av musikalsk materiale.
  • Sjangerforståelse.
  • Aktuelt repertoar/relevante metodeverk.
  • Improvisasjon og skapende aktiviteter.
  • Instrumental-/vokalteknikk.
  • Innstudering.
  • Øving.
  • Gehørbaserte aktiviteter.
  • Noteopplæring.
  • Progresjon, differensiering og tilpasset undervisning.
  • Opplæring i grupper.
  • Begynneropplæring på beslektede instrumenter.
  • Konsertforberedelse og fremføringer.

Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble

  • Aktuelle ensembler av ulik størrelse og på ulike nivå.
  • Instrumental-/vokaltekniske ferdigheter i ensemblet.
  • Sjangerkunnskap.
  • Gehør- og improvisasjonsbasert ensembleopplæring.
  • Repertoarkunnskap.
  • Valg, utvikling og tilrettelegging av repertoar.
  • Innstudering/innøving av repertoar.
  • Grunnleggende dirigeringsteknikk.
  • Arbeid med musikalsk uttrykk.
  • Konsertforberedelse og fremføringer.
  • Samarbeid med foreldre/styre.

C) Didaktikk for komponering, arrangering, gehørtrening og musikkorientering.

Delemnet omfatter opplæring i komponering, arrangering, lytting/gehørtrening og musikkorientering basert på gjeldende læreplaner for grunnskole, videregående opplæring og kulturskole. Delemnet er organisert i to moduler:

Komponering, arrangering og musikkorientering

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i komponering, arrangering og musikkorientering i tråd med aktuelle læreplaner.
  • Tilpasset opplæring, organiserings-/arbeidsformer og læringsarenaer i komponering, arrangering og musikkorientering.
  • Teori- og komposisjonslærerrollen.
  • Historie- og sjangerkunnskap.
  • Komponerings- og arrangeringsteknikker.
  • Improvisasjon og gehørbaserte aktiviteter i komponeringen.
  • Notasjon og notasjonsformer.
  • Digitale verktøy.

Lytting, gehørtrening og musikkorientering

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i lytting, gehørtrening og musikkorientering i tråd med aktuelle læreplaner.
  • Tilpasset opplæring, organiserings-/arbeidsformer og læringsarenaer i lytting, gehørtrening og musikkorientering.
  • Note-, gehør- og improvisasjonsbasert opplæring.
  • Gehør- og improvisasjonsbasert ensembleopplæring.
  • Historie- og sjangerkunnskap.
  • Musikkopplevelse og refleksjon.

Organisering

Undervisningen gis ukentlig og i temauker.

A) Didaktikk for allmenn musikkopplæring og blandede ensembler

I dette delemnet undervises studentene klassevis.

B) Didaktikk for instrumentalopplæring og ensembleopplæring i valgt ensemble

Instrumental- og ensembleopplæring, generell del undervises samlet for alle studenter i delemnet. Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument er organisert slik at alle studenter med samme instrument undervises i gruppe. Undervisningen kan også bli organisert i større instrumentgrupper, der studenter med beslektede instrumenter, på tvers av eller delt etter sjanger, undervises sammen. I Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble deles studentene i grupper ut fra instrument, sjanger og ønske om ensemblefordypning (for eksempel kor, korps, strykeorkester, band).

C) Didaktikk for komponering, arrangering, gehørtrening og musikkorientering

Delemnet undervises samlet for alle studenter som velger delemnet.

For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se «Organisering» under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

1. Obligatorisk oppmøte i alle moduler

Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen i hver av modulene normalt fører til at man ikke består emnet.

2. Skriftlig hjemmeoppgave, ca. 3000 ord

Oppgaven er felles for musikkpedagogikk og musikkdidaktikk. Oppgaven skrives over et oppgitt tema, og leveres innen 15. desember. Tid for utlevering fastsettes av studieleder.

3. Spesifikke arbeidskrav for delemnene:

A) Didaktikk for allmenn musikkopplæring og blandede ensembler

  • Studenten skal skrive et kort sammendrag over en oppgitt fagtekst. To og to studenter leser hverandres sammendrag og gir tilbakemeldinger ut fra gitte kriterier.
  • Studenten skal forberede og lede to musikkaktiviteter med klassen. Disse skal dokumenteres med bekrivelse av aktiviteten og notasjon av musikalske elementer.
  • Studenten skal holde et muntlig/praktisk fremlegg over oppgitt tema.
  • Studenten skal utarbeide en prosjektbeskrivelse for praksis i blandede ensembler.
  • Studenten skal dokumentere en praksissituasjon i blandet ensemble med video-opptak. Gjennom en 10 minutters presentasjon skal studenten vise erfaringer fra praksisen, didaktiske refleksjoner og faglige vurderinger.

Tidsfrister og tema/oppgavetekster for de ulike arbeidskravene vil fremgå av årsplanen. Oppgavetekster og eventuell gruppeinndeling spesifiseres i undervisningsplanene for de respektive modulene og publiseres på Musikkhøgskolens digitale læringsplattform.

B) Didaktikk for instrumental- og ensembleopplæring

  • Skriftlig oppgave:
    • NMH: Studenten skal skrive en fagtekst med refleksjoner og drøftinger rundt en praksissituasjon etter oppgitt problemstilling. Omfang: 4-5 sider.
    • NTNU: Studenten skal utarbeide en oversikt over undervisningsinnhold på begynner-, mellom- og viderekomment nivå. Med utgangspunkt i denne oversikten skal studenten bruke pensumlitteratur til å diskutere didaktiske områder som metode og progresjon, og i tillegg knytte dette til praktisk erfaring. Omfang: Inntil 3500 ord.
  • Studenten skal holde et muntlig fremlegg om et undervisningsopplegg for instrumentaltimen i Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument.
  • Studenten skal holde et muntlig fremlegg om et undervisningsopplegg for Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble.

Tidsfrister og problemstilling/oppgavetekster vil fremgå av årsplanen. Oppgavetekster spesifiseres i undervisningsplanene for de respektive modulene og publiseres på Musikkhøgskolens digitale læringsplattform.

C) Didaktikk for komponering, arrangering, gehørtrening og musikkorientering

  • Studenten skal levere en arrangeringsoppgave i form av et flerbruksarrangement på maks. 5 minutter for en gitt besetning, sammen med en tekst på 3-4 sider som beskriver et undervisningsopplegg med differensiert tilrettelegging og innstudering av arrangementet
  • Studenten skal holde et muntlig fremlegg om et undervisningsopplegget for lytting og gehørtrening for valgt elevgruppe
  • Studenten skal skrive en fagtekst med refleksjoner og drøftinger rundt en valgt praksissituasjon. Omfang 4-5 sider.

Avsluttende vurdering – NMH

(For avsluttende vurdering for NTNU-studenter, scroll ned.)

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent og praksis må være bestått for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved gradert karakter. Avsluttende vurdering omfatter to eksamensdeler:

  1. Prosjektoppgave – utformes i eksamenssemesteret.
  2. Muntlig eksamen i musikkdidaktikk (ca. 30 minutter).

Skriftlig eksamen – prosjektoppgave

Prosjektoppgaven er felles for musikkpedagogikk og musikkdidaktikk, og teller 50 prosent av samlet karakter i hvert av emnene.

Prosjektoppgaven er individuell og skal ha et omfang på 8 000 til 10 000 ord (ca. 20 sider).

Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Problemstillingen skal godkjennes innen 1. februar. I oppgaven skal studenten dokumentere teoretisk og praktisk innsikt og vurderingsevne innenfor både musikkpedagogikk og musikkdidaktikk, og trekke linjer mellom disse fagområdene.

Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell litteratur på området som studenten skriver om, og bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen.

Frist: 10. mai.

Oppgaven vurderes av to sensorer, hvorav minst én er ekstern.

Muntlig eksamen

Muntlig eksamen teller 50 prosent av samlet karakter i musikkdidaktikk. Eksamenen gjennomføres med minst to sensorer, hvorav minst en ekstern.

Ny vurdering

Ved ikke bestått vurdering må studenten på nytt gjennomføre den/de deleksamener som ikke er bestått ved ordinær vurdering. Deretter kan det gis ny samlet vurdering i emnet.

Avsluttende vurdering – NTNU

(For avsluttende vurdering for NMH-studenter, scroll opp.)

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent og praksis må være bestått for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved gradert karakter. Avsluttende vurdering omfatter to eksamensdeler:

  1. FoU-arbeid i gruppe – utformes i eksamenssemesteret.
  2. Muntlig eksamen i musikkdidaktikk (ca. 30 minutter).

Skriftlig eksamen: Forsknings- og utviklingsarbeid i gruppe (FoU-arbeid)


FoU-arbeidet er felles for musikkpedagogikk og musikkdidaktikk, og teller 40 prosent av karakteren i hvert av disse emnene.

Arbeidet skrives i grupper på tre til fire og tar utgangspunkt i profesjonsrelevant tematikk og forskningsmetode. Sluttproduktet av arbeidet skal bestå av to dokumenter: en prosjektrapport og en prosessrapport.

Omfang prosjektrapport: 20-25 sider. Omfang prosessrapport: 5-6 sider

Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg i begge rapporter.

Arbeidet presenteres på en intern FoU-konferanse i forkant av skriftlig innlevering.

Arbeidet skal ha en klart formulert problemstilling og dokumentere kjennskap til aktuell litteratur som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I arbeidet skal studentene dokumentere innsikt innen både musikkpedagogikk og musikkdidaktikk, og ha et utforskende blikk på praksis. Det vektlegges bruk av kvalitativ forskningsmetode, profesjonsetikk, og evnen til refleksjon over prosessene i team-arbeidet.

Oppgavens framdrift sikres gjennom tre underveisleveringer til veileder. For nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet, se FoU-hefte.

Frist: 24. mai.

Oppgaven vurderes av to sensorer, hvorav minst én er ekstern.

Muntlig eksamen

Muntlig eksamen teller 60 prosent av samlet karakter i musikkdidaktikk. Eksamenen gjennomføres med minst to sensorer, hvorav minst en ekstern.

Ny vurdering

Ved ikke bestått vurdering må studenten på nytt gjennomføre den/de deleksamener som ikke er bestått ved ordinær vurdering. Deretter kan det gis ny samlet vurdering i emnet.

Oppdatert etter vedtak i studieutvalget 11.03.2021, sak 16/21
Oppdatert etter vedtak i studieutvalget 16.11.2021, sak 11/21

Inngår i studieprogram

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 20. apr. 2022