- Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i musikkteori.
- Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.
Kort om emnet
I emnet behandles analyse i vid forstand som musikkteoretisk metode innenfor ulike musikalske sjangere, i samtidsmusikk og i forskjellige historiske og estetiske kontekster. Analysens auditive og interpretatoriske aspekter skal være retningsgivende for undervisningen. Det kan tas hensyn til studentenes fordypningsområder når innholdet i emnet utformes.
Emnet gis som felles, ukentlige seminarer for studentene i første og andre studieår (hhv. TEAN70 Analyse I og TEAN71 Analyse II), og er slik et samlende forum for alle studenter på mastergradsstudiet i musikkteori.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- Viser innsikt i sammenhengen mellom analyse og interpretasjon
- Kan anvende analytiske strategier i relasjon til musikalsk utøving
- Kan reflektere over estetiske problemstillinger i musikalsk analyse
- Kan relatere analytiske metoder til historie og estetikk
- Har kunnskap om analytisk litteratur, både historisk og samtidig
- Kan formidle analytisk kunnskap til utøvere og til samfunnet generelt, både muntlig og skriftlig
Innhold
Emnet behandler ulike analytiske metoder og tradisjoner, for eksempel auditiv analyse, retorisk analyse, Schenker-analyse,”Neue Formenlehre”, analysemetoder for folkemusikk og jazz og ulike harmoniske analysemetoder.
Organisering
Emnet er organisert i tematiske moduler med forelesninger, studentpresentasjoner, litteraturstudier og praktisk analysearbeid. Det kan også arrangeres enkeltstående seminarer. I tilknytning til modulene legges det normalt opp et fellespensum på 250-500 sider per semester. Pensumliste skal foreligge ved semesterstart. I tillegg arbeider studenten selvstendig med analyse- og refleksjonsoppgaver.
Modulene er felles for TEAN70 Analyse I og TEAN71 Analyse II. Årsplan for emnet vil foreligge ved semesterstart.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
1. Deltakelse i undervisningen
Det er obligatorisk aktiv deltakelse i emnet. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20% medfører at studenten ikke består emnet.
2. Analyseoppgaver
I løpet av kurset gis 3-4 analytiske oppgaver over oppgitte tema. Minst en av oppgavene skal innleveres skriftlig, og minst to skal være muntlige presentasjoner. Oppgavene kan være knyttet til emnets pensum.
- Omfang skriftlige oppgaver: ca. 1200 ord
- Omfang muntlig presentasjon: ca. 20 minutter
Frist for innlevering/fremføring fastsettes av emneansvarlig, normalt 14 dager etter at oppgaven er utlevert.
3. Refleksjonsnotater
Studenten skal skrive to refleksjonsnotater basert på to ulike moduler/forelesninger
- Omfang: ca. 800 ord per notat.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes av emneansvarlig i emnet på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens oppnådde læringsutbytte gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Ved ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.