- Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre.
- Avsluttende vurdering: Eksamensmappe og praktisk-muntlig eksamen.
- Forhåndskrav: Opptak til bachelorstudiet i utøving – improvisert musikk/jazz eller tilsvarende.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Gjennom arbeidet med emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende ferdigheter i jazzteori og gehør. Det arbeides med melodi, harmonikk, rytmikk og form. Arbeidet med emnet tar sikte på å forene teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter.
Faglærer(ne) utarbeider en årsplan for emnet som kunngjøres i starten av første semester.
Emnet etterfølges av Gehør, teori og arrangering II (JZTEO11).
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- forstår og kan anvende akkordbesifring
- kan musisere etter noter
- har opparbeidet grunnleggende metoder for å bruke gehøret aktivt i arbeid med musikk
- kan memorere og gjengi musikk lært fra klingende materiale
- kan auditivt gjenkjenne materiale fra jazzharmonikk og anvende det i musikalsk praksis
- kan utføre harmonisk analyse (trinnanalyse) av akkordskjema på jazzstandardlåter
- har erfaring med å spille ulike rytmiske strukturer
Innhold
- Grunnleggende besifring og metningstoner
- Teoretisk analyse/trinnanalyse
- Synging av akkordskjema
- Improvisasjon over akkordskjema
- Transkripsjoner
- Komposisjon av linjer
- Melodikk, herunder skalateori
- Rytmisk trening
Lærestoffet vil i stor grad være hentet fra jazzhistorien. Undervisningen tar utgangspunkt i både klingende og notert musikk. Utvikling av praktiske ferdigheter og styrking av det indre gehør vil stå sentralt.
Årsplan for emnet, som kunngjøres i starten av første semester, vil gi en mer detaljert oversikt over hvordan de ulike temaene vil bli behandlet i det gjeldende studieåret.
Organisering
Undervisningen gis ukentlig. Undervisning i prosjektuker kan knyttes til emnet.
Det stilles store krav til studentens arbeid mellom timene.
Studenter som har et fravær på mer enn 20% mister retten til aktiv deltagelse i undervisningen og til kontinuerlig veiledning. Studenten kan ikke utelukkes fra eksamen på dette grunnlaget så lenge han/ hun har oppfylt arbeidskravene som stilles.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
- Arbeidsmappe. Studenten skal i løpet av emnet sette sammen en mappe inneholdende minimum 10 analyser, transkripsjoner o.l. av materiale som er gjennomgått i undervisningen. Oppgavene skal være av en slik karakter at de kan bearbeides videre til eksamensmappen (se avsluttende vurdering).
- Studenten skal forberede og framføre 2-3 praktisk-muntlige oppgaver i løpet av emnet.
Frist: Frister for innleveringer/gjennomføring av arbeidskrav settes i årsplan for emnet. Innen 15. april skal alle arbeidskrav være godkjent av faglærer.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensmappe og praktisk-muntlig eksamen. Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal vurderes til bestått. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.
Eksamensmappe
Med utgangspunkt i arbeidsmappen setter studenten sammen en eksamensmappe som skal inneholde 4 oppgaver utarbeidet i løpet av emnet. Oppgavene skal være bearbeidede/sluttførte versjoner av oppgavene som er gitt som arbeidskrav.
Frist: innen 15. mai i emnets andre semester leveres mappen på NMHs digitale undervisningsplattform.
Praktisk-muntlig eksamen
Gjennomføres ved slutten av vårsemesteret. Studentenes evne til aktiv anvendelse av faginnholdet vil bli tillagt stor vekt.
Omfang: 20 minutter innstudering og 20 minutter individuell eksaminasjon.
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering må studenten på nytt gjennomføre den/de deleksamener som ikke er bestått ved ordinær vurdering. Deretter kan det gis ny samlet vurdering i emnet.