- Gjennomføres: 1. studieår, over ett semester.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Forhåndskrav: Opptak til et av studieprogrammene emnet inngår i.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Arbeidet med emnet er i størst mulig grad basert på muntlig overlevering og bearbeidelse.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan improvisere innen et utvalg av ulike musikalske situasjoner og musikalsk materiale
- kan forvalte improvisatoriske delkomponenter og mulighetene disse gir for kombinasjoner
- kan stole på egen oppfatning, egne idéer og intuisjon når det gjelder improvisatoriske muligheter i en gitt musikalsk situasjon
- kan vurdere improvisasjoner basert på tillit til egen kompetanse og egen refleksjon
Innhold
Arbeidet med emnet vil inneholde
- repertoar over et bredt spekter, fra helt fri improvisasjon til improvisasjon ut fra fastlagte/avtalte premisser
- arbeid med et variert utvalg ensembler
- arbeid med kultivering og utvikling av generelle prinsipper fra musikksjangere der improvisasjon er eller kan være en integrert del
- arbeid med formidlingsaspektet
Organisering
I gruppe sammensatt på tvers av instrumentgrupper og sjangere.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Dersom studenten ikke får bestått vurdering i emnet, må studenten følge undervisningen i emnet på nytt.