- Gjennomføres: 1. studieår, over ett semester
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i utøving
- Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk
Kort om emnet
Emnet er for studenter ved Masterstudiet i utøving på følgende studieretninger:
- Soloinstrument/kammermusikk
- Akkompagnement og kammermusikk for klassiske pianister
Emnet går over studiets første semester, og omfatter egenutvikling som utøver og opparbeidelse av et allsidig repertoar for å kunne utøve musikeryrket på et høyt nivå. Videreutvikling av studentens kunstneriske uttrykksevne, tekniske ferdigheter og formidlingsferdigheter vil utgjøre en sentral del av arbeidet med emnet.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har tilegnet seg et allsidig og omfattende repertoar
- viser kunstnerisk uttrykksevne og avanserte instrumenttekniske ferdigheter
- viser gode ferdigheter innen samspill og kommunikasjon
- behersker ulike formidlingsformer, samt fremstår som en reflektert musikkformidler
- kan arbeide selvstendig, målrettet og reflektert med kunstneriske utfordringer
- kan gjennomføre kunstneriske prosjekter alene og sammen med andre
- forholder seg kritisk reflektert til fag- og yrkesetiske normer og problemstillinger
Innhold
Emnet omfatter innstudering og fremføring av et allsidig og omfattende repertoar. Den enkelte students/gruppes interessefelt og personlige musikalske preferanser vil tillegges vekt, men skal på samme tid utfordres. Videreutvikling av studentens kunstneriske og instrumenttekniske ferdigheter samt musikkformidlingsevne vil være kjernen i emnets innhold. Repertoaret planlegges i samarbeid med hovedinstrumentlærer(e) og akkompagnatør/medspillere, og skal normalt inneholde musikk fra forskjellige epoker og stilarter, og være for forskjellige besetninger. Repertoaret skal normalt ikke inngå i emnet Masterarbeid I eller II
Hoveddelen av emnet utgjøres av studentens arbeid med
- å innstudere og fortolke repertoar som normalt er nytt for studenten (omfang: 50 minutter)
- å utvikle, forberede og gjennomføre offentlige fremføringer (omfang: 30 minutter)
- relevant litteratur, herunder materiale fra kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning
- klassetimer og interpretasjonstimer
- interpretasjonsseminar
- Å innstudere og fortolke repertoar som normalt er nytt for studenten (omfang: 40 minutter akkompagnement- og kammermusikkrepertoar og 10 minutter solorepertoar).
- Å utvikle, forberede og gjennomføre offentlige fremføringer (omfang: 35 minutter).
- Innstudering og prima vista-spill.
- Relevant litteratur, herunder materiale fra kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning.
- Klassetimer og interpretasjonstimer.
- Interpretasjonsseminar.
- Praksis ved NMH
Organisering
Emnet organiseres som ukentlig, individuell hovedinstrumentundervisning, og akkompagnementstimer for instrumenter der det er aktuelt. Det vil også arrangeres klassetimer og interpretasjonstimer i de ulike instrumentgruppene/fagmiljøene som det forventes at studenten deltar på. I tillegg arrangeres det interpretasjonsseminarer som er felles for alle studenter på masterstudiet i utøving. Undervisningen gis av flere lærere.
For studenter ved akkompagnement og kammermusikk:
Praksis ved NMH inngår som en vesentlig del av arbeidet med emnet. Aktuelle former for praksis er deltagelse ved sang- og instrumentaltimer, akkompagnement ved mesterklasser og forum, orkesterspill og konserter. Omfanget er minst 10 undervisningstimer hvert semester i begge studieår.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
1. Offentlige framføringer
Studenten skal fremføre repertoar med et omfang på minimum 30 minutter (40 minutter for akkompagnement og kammermusikk for klassiske pianister). Repertoaret kan om ønskelig splittes opp i flere fremføringer. Minimum halvparten av repertoaret skal normalt fremføres utenfor Musikkhøgskolens lokaler.
Fremføringen(e) skal dokumenteres med lyd- eller videoopptak dersom hovedinstrumentlærer ikke har mulighet til å være til stede. Studenten velger selv dokumentasjonsform og format. Studenten har ansvar for det praktiske planleggingsarbeidet, tilretteleggingen av fremføringen(e), samt kostnader knyttet til opptak, promotering og eventuelle andre kostnader.
2. Interpretasjonsseminar
Studenten skal delta aktivt på minst ett interpretasjonsseminar i løpet av studiet.
3. Orkester-/kammerkorprosjekt
For studenter med orkesterinstrument som hovedinstrument er det obligatorisk deltakelse i ett orkesterprosjekt per studieår ved behov.
For studenter med klassisk sang som hovedinstrument er det normalt obligatorisk deltakelse i to kammerkorprosjekt i første studieår og ett kammerkorprosjekt i andre studieår.
For akkompagnement og kammermusikk for klassiske pianister erstattes 3. kulepunkt av følgende:
3. Konserter
Studenten skal spille på minst fem av Musikkhøgskolens konserter utover de konsertene som inngår i Kunstnerisk fordypning – Hovedinstrument i løpet av studiet, og dette skal fremgå av hovedinstrumentrapporten som leveres i 2. år (3. semester).
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål slik det er beskrevet i avsnittet Læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.