- Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i utøving
- Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk
Kort om emnet
Emnet er en valgbar variant innenfor emnet Kunstnerisk fordypning - hovedinstrument, og kan velges av masterstudenter som har et orkester/korpsinstrument som sitt hovedinstrument. Emnet går over to semestre og gir relevant kompetanse for å kunne kvalifisere seg for en stilling som orkester- og/eller korpsmusiker.
Det legges vekt på å utvikle et kreativt, reflektert og helhetlig musikerskap.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har god innsikt i profesjonelle orkestre/korps samfunnsoppdrag, målsettinger og organisering
- viser gode ferdigheter gjennom aktiv deltagelse, samhandling og kommunikasjon i egen gruppe og i ensemblet som helhet
- kan tilpasse og videreutvikle sitt bidrag underveis i kunstneriske prosjekter
- viser gode ferdigheter i å forberede og gjennomføre autentiske prøvespillsituasjoner
Innhold
Emnet omfatter innstudering og framføring av solo-, kammer- og orkesterrepertoar som er relevant for prøvespill og arbeid som orkestermusiker. Sentralt i emnet står videreutvikling av studentens kunstneriske og instrumenttekniske ferdigheter og evne til å formidle musikken. Det legges spesiell vekt på å utvikle et lyttende og initierende musikerskap. Emnet gir også relevant kunnskap om orkestervirksomhet på profesjonelt nivå med vekt på orkestermusikerens helhetlige rolle og ansvar.
Repertoaret planlegges i samarbeid med faglærere/hovedinstrumentlærer og akkompagnatør/medspillere, og skal inneholde musikk fra forskjellige epoker og stilarter. Repertoaret skal normalt ikke inngå i emnet Masterarbeid I eller II.
Hoveddelen av emnet utgjøres av studentens arbeid med
- å innstudere og fortolke solo-, kammer- og orkesterrepertoar relevant for prøvespill og arbeid som orkestermusiker (omfang: 50 minutter)
- å forberede og gjennomføre offentlige fremføringer av dette repertoaret (omfang: 30 minutter)
Organisering
Emnet er organisert i tre moduler:
- A. Orkester/korpsmusikeren, en orienterings- og refleksjonsmodul
- B. Ensemblespill og kammermusikk
- C. Forberedelse til prøvespill
A. Orkester-/korpsmusikeren
Foredrag og seminarer om samfunnsoppdrag, organisering og pågående utviklingsarbeid i Oslos profesjonelle orkestre og korps. Kritisk refleksjonsarbeid knyttet til profesjonelle musikeres kompetanse, kunstneriske ambisjoner, rolle, medbestemmelse og medansvar for den samlede virksomheten.
Organisering: tre seminardager á fire timer pluss hjemmeoppgaver i høstsemesteret.
B. Ensemblespill og kammermusikk
Orkestermusikeren i praktisk arbeid som fleksibel, lyttende og initierende medspiller. Ensembler av varierende størrelse med studenter og medspillende lærere.
Organisering: Tre intensivprosjekter over to dager med avsluttende konserter
C. Forberedelse til prøvespill
Seminararbeid med hovedinstrumentlærere/orkestermusikere/korpsmusikere og akkompagnatører. I modulen vil det jobbes med mental trening, arbeid med videoinnspilling, utdrag fra orkester/korpslitteraturen, obligatoriske soloverker, ensembleprøver, sceneopptreden og praksis i gjennomføring av prøvespill.
Fire seminarer á fire timer og avsluttende oppgave: Prøvespill i Lindemansalen ved NMH med tilbakemelding fra jury fra profesjonelle orkestre/korps.
Arbeidskrav
- Studenten må ha bestått alle tre moduler for å få avsluttende vurdering i emnet.
- Det er obligatorisk oppmøte i modulene Orkester-/korpsmusikeren og Forberedelse til prøvespill. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt medfører at studenten ikke består modulen.
- Studenten må ha gjennomført minst to av tre prosjektuker i modulen Ensemblespill og kammermusikk
- Studenten må levere inn to refleksjonsoppgaver i modulen Orkester-/korpsmusikeren. Omfang: 700–800 ord per oppgave.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten må ha gjort alle innleveringer innenfor gitt frist av emneansvarlig på læringsplattformen Canvas. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av emneansvarlig i samråd med lærerteam på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Ved ny vurdering må studenten få godkjent de modulene som mangler for å få avsluttende vurdering i emnet.