- Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i utøving
- Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk
Kort om emnet
Emnet er for studenter ved Masterstudiet i utøving på følgende studieretninger:
- Improvisert musikk/jazz
- Det frie masterstudiet
- Utøving med musikkforskning (for studenter som spiller improvisert musikk/jazz)
Emnet går over studiets to første semestre og skal gjøre studenten bedre rustet til å gjennomføre masterarbeidet. I løpet av emnet skal studenten bli mer bevisst på sin identitet, sine roller og muligheter innenfor musikklivet. Hovedfokuset ligger i å kunne identifisere, utvikle og presentere sin personlige profesjonelle portefølje.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- viser et bevisst forhold til sin kunstneriske identitet og kan kontekstualisere eget kunstnerisk arbeid
- behersker ulike formidlingsformer, samt fremstår som en reflektert musikkformidler
- kan initiere, utvikle, gjennomføre og lede kunstneriske prosjekter
- kan gjennomføre interdisiplinære/tverrkunstneriske prosjekter
- dokumenterer grunnleggende kjennskap til bruk av ulike mediekanaler
- har innsikt i og kan forholde seg kritisk reflektert til yrkesetiske normer og problemstillinger
- er bevisst økonomiske forhold knyttet til det å realisere sine kunstneriske visjoner
Studenten vurderes etter de samme læringsmålene i de ulike variantene av Kunstnerisk fordypning - prosjekt. Ved avslutningen av Kunstnerisk fordypning I – Prosjekt, vurderes det om studentens progresjon i forhold til læringsmålene har vært tilfredsstillende. Ved avslutningen av Kunstnerisk fordypning i studiets 2. år vurderes det om studenten har oppnådd et læringsutbytte som tilsvarer læringsmålene.
Innhold
Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av prosjekter, både egne og som deltager på andres prosjekter.
Prosjekter
Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter. Prosjektene skal være avsluttede kunstneriske prosjekter som skal forberede studenten til å gjennomføre masterarbeidet, men skal ikke overlappe med dette. Prosjektene dokumenteres i et format som avtales med hovedveilederen (konsert, innspilling eller lignende). Det skal leveres en skriftlig refleksjon over prosessene i hvert prosjekt.
Krav til semesterprosjektene (gjelder samlet sett for emnene Kunstnerisk fordypning I - prosjekt og Kunstnerisk fordypning II – prosjekt)
- Minst ett av prosjektene må være interdisiplinært/tverrkunstnerisk (for eksempel inkludere elementer av kunstarter som dans, billedkunst, film osv.).
- Minst ett av prosjektene skal gjennomføres/presenteres eksternt (utenfor den aktuelle institusjonen).
- Minst en av de skriftlige refleksjonene skal knyttes opp mot bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet.
Samspillprosjekter
Det organiseres ett felles samspillprosjekt for IJ-masterstudentene hvert studieår.
Felles prosjekter
Det organiseres prosjekter for studentene ved det frie masterstudiet hvert år. Eksempler på innhold i prosjektene er samspill, innspilling, tverrkunstneriske prosjekter eller seminarer om relevante temaer. Studieleder fastsetter innholdet i dialog med studentene og fagmiljøet.
Organisering
Hver student/ensemble får ved studiestart tildelt en hovedveileder, normalt en av høgskolens faste lærere. Hovedveileder følger studenten gjennom hele studiet, og gir faglige og praktiske råd og tilbakemeldinger. Det er knyttet en fast veiledningsressurs til studentens hovedveileder. Studenten får i tillegg prosjektmidler som disponeres i samråd med hovedveileder. Prosjektene planlegges og gjennomføres av studentene selv, men i samråd med hovedveileder.
Ensembler
Organiseres normalt i prosjektuke og er felles for alle ij-masterstudenter.
Studenten(e) er selv ansvarlig for progresjonen, og må sørge for å gjøre jevnlige avtaler med hovedveileder samt fremføre materiale for og levere materiale (noter, innspillinger, prosjektbeskrivelse etc.) slik at progresjonen opprettholdes.
Studenten(e) er praktisk og økonomisk ansvarlig innenfor ressursrammer gitt av høgskolen for alle forhold knyttet til prosjekt- og konsertorganisering, prosjektavvikling, lyd- og videoopptak.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
1. Det er obligatorisk deltakelse i ett ensemble i løpet av emnet.
Gjelder for studenter på studieretningen improvisert musikk/jazz.
1. Det er obligatorisk deltakelse i ett felles prosjekt i løpet av emnet.
For studenter på det frie masterstudiet erstattes kulepunkt 1 av dette kulepunktet.
2. Arbeidsmappe
Studenten setter sammen en mappe med følgende innhold knyttet til gjennomførte prosjekter:
- Prosjektplan for hvert prosjekt skal godkjennes av hovedveileder i forkant av prosjektstart. Planen skal inneholde beskrivelse av den praktiske planleggingen og gjennomføringen.
- Dokumentasjon i egnet format over gjennomførte prosjekter. Omfang: I alt ca. 90-120 minutter lydfestet musikk. Minuttkravet er veiledende og skal sees i sammenheng med den arbeidsinnsatsen studenten må legge i det enkelte prosjekt, avhengig av prosjektets egenart. Hovedveileder godkjenner dokumentasjonen.
- Logg/skriftlig dokumentasjon over hvert prosjekt. Hver logg/refleksjonstekst leveres for godkjenning til hovedveileder innen frister fastsatt av hovedveileder. Omfang: ca. 1200 ord per prosjekt.
Frist: Innen 15. april i emnets andre semester skal innholdet i mappen være fullstendig, og godkjent av hovedveileder.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål slik det er beskrevet i avsnittet Læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes av hovedveileder på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.