Kort om emnet
Emnet gjennomføres over ett semester og omfatter egenutvikling som utøver og opparbeidelse av et allsidig repertoar for å kunne utøve musikeryrket på et høyt nivå. Videreutvikling av studentens kunstneriske uttrykksevne, tekniske ferdigheter og formidlingsferdigheter vil utgjøre en sentral del av arbeidet med emnet.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har tilegnet seg et spesialisert repertoar
- viser kunstnerisk uttrykksevne og avanserte instrumenttekniske ferdigheter
- behersker ulike formidlingsformer, samt fremstår som en reflektert musikkformidler
- kan arbeide selvstendig, målrettet og reflektert med kunstneriske utfordringer
- kan gjennomføre kunstneriske prosjekter alene og/eller sammen med andre
- forholder seg kritisk reflektert til fag- og yrkesetiske normer og problemstillinger
Innhold
Emnet omfatter innstudering og fremføring av et allsidig og omfattende repertoar. Den enkelte students/gruppes interessefelt og personlige musikalske preferanser skal tillegges vekt, men skal på samme tid utfordres. Videreutvikling av studentens kunstneriske og instrumenttekniske ferdigheter samt musikkformidlingsevne vil være kjernen i emnets innhold. Repertoaret planlegges i samarbeid med hovedinstrumentlærer. Repertoaret skal normalt være forankret i folkemusikk fra Norge. Studentens deltakelse i eksterne konserter/turneer kan etter nærmere vurdering og avtale godkjennes som en del av arbeidet med emnet. Avtale om dette skal gjøres på forhånd. Repertoaret skal normalt ikke inngå i emnet Masterarbeid I eller II.
Hoveddelen av emnet utgjøres av studentens arbeid med
- å innstudere og fortolke repertoar som normalt er nytt for studenten (omfang: 60 minutter)
- å utvikle, forberede og gjennomføre offentlige fremføringer (omfang: 45 minutter)
- relevant litteratur, herunder materiale fra kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning
- interpretasjonsseminar, klassetimer og interpretasjonstimer
Organisering
Solobasert variant gjennomføres i hovedsak individuelt med nødvendig assistanse av medspiller(e). Ensemblebasert variant gjennomføres i hovedsak i faste ensembler. I tillegg arrangeres klassetimer og interpretasjonstimer som det forventes at studenten deltar på. Det vil også arrangeres en rekke interpretasjonsseminarer. Undervisningen gis av flere lærere.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde, organisering og forventet studieprogresjon, se «Organisering» under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
1. Offentlige fremføringer
Studenten skal fremføre repertoar med et omfang på minimum 45 minutter. Repertoaret kan om ønskelig splittes opp i flere fremføringer. Minimum halvparten av repertoaret skal normalt fremføres utenfor Musikkhøgskolens lokaler.
Fremføringen(e) skal dokumenteres med lyd- eller videoopptak dersom hovedinstrumentlærer ikke har mulighet til å være til stede. Studenten velger selv dokumentasjonsform og format. Studenten har ansvar for det praktiske planleggingsarbeidet, tilretteleggingen av fremføringen(e), samt kostnader knyttet til opptak, promotering og eventuelle andre kostnader.
2. Repertoarrapport
Studenten skal levere en godkjent repertoarrapport med minimum 160 minutter gjennomgått repertoar og oversikt over offentlige fremføringer på minimum 120 minutter (gjelder samlet sett for Kunstnerisk fordypning I, II og III). Rapporten skal være undertegnet av student og hovedinstrumentlærer.
Frist: Innen 15. desember i studiets tredje semester skal offentlige framføringer være gjennomført og repertoarrapporten leveres til eksamenskontoret.
3. Folkemusikkinterpretasjon
Studenten skal spille minimum én gang i løpet av de tre første semestrene, samt delta på minimum 50 prosent av timene. Folkemusikkinterpretasjon er felles for bachelor- og masterstudenter.
4. Folkemusikkforum
Studenten skal spille delta på minimum 50 prosent av timene. Folkemusikkforum er felles for bachelor- og masterstudenter.
5. Samspillprosjekt
Obligatorisk deltakelse på ett samspillprosjekt per studieår ved behov.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.