- Emnetype: Inngår i opplæringsdelen.
- Emnenivå: Ph.d.
- Gjennomføres: 1., 2. studieår.
- Avsluttende vurdering: Vurdering av emneansvarlig.
- Forhåndskrav: Kvalifisert for opptak til ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid.
- Undervisningsspråk: Engelsk.
- Inngår i studieprogram: Ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid.
- Emneansvarlig: Utvalg for ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid.
Kort om emnet
Dette emnet omhandler de to hovedtemaene 1. kontekstualisering og 2. tilnærmingsmåter til dokumentasjon og refleksjon. Innenfor det første temaet skal kandidaten trenes til å presentere prosjektet sitt i forhold prosess mht. kunstneriske valg og vendepunkt, bruk av teori og metoder, dialog med ulike nettverk og fagmiljøer mm., plassering og beskrivelse av eget kunstneriske ståsted og arbeid i forhold til det aktuelle fagfeltet, nasjonalt og internasjonalt og prosjektets bidrag til fagutviklingen i feltet. Emnet inneholder også presentasjoner av andres kunstneriske utviklingsprosjekter i lys av dette. Det andre temaet omhandler ulike tilnærmingsmåter til dokumentasjon og refleksjon. Innenfor dette temaet skal kandidaten delta på et seminar med ulike presentasjoner omkring skriving og refleksjon, og kandidaten skal delta i gruppearbeid og diskusjoner der kandidaten skal presentere prosjektet sitt i lys av dette.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at kandidaten
- kan plassere prosjektet sitt i forhold til prosess mht. kunstneriske valg og vendepunkt, bruk av teori og metoder, dialog med ulike nettverk og fagmiljøer mm., plassering og beskrivelse av eget kunstneriske ståsted og arbeid i forhold til det aktuelle fagfeltet, nasjonalt og internasjonalt og prosjektets bidrag til fagutviklingen i feltet, samt diskutere og problematisere eget og andres prosjekt i lys av dette.
- er kjent med ulike tilnærmingsmåter til dokumentasjon og refleksjon innen kunstnerisk utviklingsarbeid i skapende og utøvende musikk og kan presentere og diskutere sitt eget og andres prosjekt i lys av dette.
Innhold
Emnet består av
- 2 seminarer
Organisering
I emnet inngår to seminarer over to hele dager. Det første seminaret finner sted i løpet av andre semester (første studieår), mens det andre seminaret finner sted i løpet av fjerde semester (andre studieår). Det første seminaret omhandler kontekstualisering, mens det andre seminaret omhandler ulike tilnærmingsmåter til dokumentasjon og refleksjon. Seminarene består blant annet av forelesninger, gruppearbeid og prosjektpresentasjoner.
Arbeidskrav
- To heldagsseminarer over to dager. Aktiv deltakelse på begge seminarer.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at kandidaten skal få avsluttende vurdering.
Kandidaten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke-bestått og fastsettes av Programutvalget på grunnlag av godkjente arbeidskrav.