Kort om emnet
Emnet er for studenter ved mastergradsstudiet i utøving (unntatt studenter ved studieretningen Operarepetitør, og NoCom: Den komponerende musiker)
Emnet fungerer som en felles arena der masterstudenter får anledning til å drøfte ideer og tanker omkring eget og andres masterarbeid, samt å diskutere kunstneriske problemstillinger.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan reflektere over egen og andres kunstneriske praksis, prosjekter og masterarbeid
- kan kommunisere om faglige problemstillinger innen sitt fagområde
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan forholde seg til materiale fra kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning
- har innsikt i og kan forholde seg kritisk reflektert til yrkesetiske normer og problemstillinger
Studenten vurderes etter de samme læringsmålene i Masterforum I og II. Ved avslutningen Masterforum II vurderes i hvilken grad studenten har oppnådd et læringsutbytte som tilsvarer læringsmålene.
Innhold
Emnet starter med et oppstartsseminar som består av presentasjoner av emnets ulike deler og gir en introduksjon til hva mastergradsstudiet skal inneholde, samt hvilke forventninger studiet stiller til studentene. Det vil også innebære presentasjoner fra faglærere innen relevante tematikk (KU, refleksjon omkring kunst etc.).
Studentene vil få trening i å kommunisere om eget og andres masterprosjekt, og andre relevante kunstneriske problemstillinger. Masterforum vil også være en arena der kunstneriske presentasjoner av det pågående masterarbeidet kan være aktuelt.
Hver gruppe i masterforum har en faglig leder, som har ansvaret for innhold og organisering. I tillegg vil studentenes hovedinstrumentlærere delta i enkelte av samlingene. For eksempel relevant når studentene de veileder skal presentere sitt masterprosjekt, eller ved større fellessamlinger.
Organisering
- Oppstartseminaret organiseres normalt som del av oppstartuken i starten av andre studieår. Aktuelle undervisningsformer er presentasjoner, forelesninger og gruppearbeid.
- I masterforum møtes studentene hovedsakelig i mindre grupper (normalt ti ganger i løpet av studieåret), men også større samlinger kan være aktuelt.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde, se "Organisering" under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
- Oppstartseminar – Det er obligatorisk oppmøte og krav om aktiv deltagelse.
- Det er obligatorisk deltagelse i masterforum. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen normalt fører til at studenten ikke består emnet. Det forventes aktiv deltagelse i øvelser og aktiviteter som inngår i emnet.
- Presentasjon av sitt masterprosjekt i masterforum
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Vurderingen gjøres av leder av masterforum. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.