- Gjennomføres: 1. år over 2 semestre
- Omfang: 15 stp.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Språk: Norsk/engelsk
Kort om emnet
I dette praktiske og utøvende emnet skal studenten utvikle sin musikalske kompetanse.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten:
- har bred kunnskap om bruk av ulike instrumenter og musikksjangere i musikkterapeutisk praksis
- behersker gehørspill på eget instrument og minst ett bruksinstrument
- kan arrangere og komponere for relevante besetninger
- har erfaring med musikkteknologi og konsertproduksjon
- har kompetanse i å bruke stemmen fleksibelt i musikkterapeutisk praksis
- innehar musikalsk kompetanse relevant for musikkterapeutisk praksis
- kan anvende faglig kunnskap for å tilpasse musikk og musikkaktiviteter for ulike brukergrupper og kontekster
- har innsikt i praktiske problemstillinger relatert til musikkbruk for ulike brukergrupper og kontekster
- viser høy grad av selvstendighet og etisk refleksivitet i tilrettelegging av musikalsk samhandling og aktivitet
Innhold
Emnet består av to delemner:
Delemne 1
a) Arrangering og komponering for musikkterapeutiske formål
b) Stemmebruk
c) Bruksinstrument (studenten velger mellom klaver, gitar og trekkspill)
Delemne 2
a) Gehørspill og praktisk arbeid med ulike musikksjangere
b) Musikkteknologi og konsertproduksjon
Organisering
Undervisningen blir gitt i form av individuell undervisning, i grupper og i samlet klasse. Studentene får praktiske øvinger, gruppearbeid og forelesninger. Undervisningen blir satt i sammenheng med arbeidsmåter som studentene møter i praksis.
Arbeidskrav
Delemne 1
a) Arrangering og komponering for musikkterapeutiske formål
Studenten skal i løpet av emnet levere to arrangementer av egne eller andres låter; ett for en besetning på minst tre instrumenter, og ett for en gruppe mennesker med særskilte behov. Arrangementene kan leveres som partitur eller som en innspilling. Frist: 15. desember
b) Stemmebruk
Studenten skal i løpet av delemnet framføre en sang for klassen og få tilbakemelding fra faglærer.
c) Bruksinstrument
Studenten skal ved avslutningen av emnet legge fram en liste over gjennomgått materiale på minimum 20 minutter. Faglærer skal godkjenne listen.
Delemne 2
a) Gehørspill og praktisk arbeid med ulike musikksjangre
Studentframlegg. Studenten skal presentere en sjanger for klassen og vise praktisk og metodisk bruk av denne. Gjennomføres innen 20. april, individuelt eller i mindre grupper. Tidsramme på presentasjonen er ca. 15 minutter. Tidspunkt for fremføringen fastsettes av faglærer.
b) Musikkteknologi og konsertproduksjon
Studentene skal samarbeide om å planlegge og gjennomføre en konsertproduksjon for en spesifikk målgruppe, normalt utenfor NMH. Konserten skal dokumenteres med et lydopptak eller videoopptak som skal lastes opp i NMHs digitale læringsplattform. Varighet: ca. 45 minutter. Gjennomføres innen 15. desember
Avsluttende konsert
Som oppsummering av emnet gjennomføres en intern konsert. Studentene skal selv stå for konsertproduksjonen (rigge scene og lydutstyr) og framføre musikk de har arbeidet med i dette emnet. Emneansvarlig fastsetter tid og sted for konserten. Minst to faglærere skal være til stede på konserten.
Frist for gjennomføring: 15. mai
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av emneansvarlig på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.
Ny vurdering
Ved ny vurdering gjelder samme ordning som ved ordinær vurdering.