- Emnetype: Utøvende emne
- Gjennomføres: 1. studieår, over 2 semestre
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til et av studieprogrammene emnet inngår i
- Undervisningsspråk: Norsk/engelsk
Kort om emnet
I emnet Musikerhelse, motivasjon og øving vil temaer som berører en musikkstudents hverdag stå sentralt. I emnet legges det vekt på å bevisstgjøre og forberede studentene fysisk og mentalt til studiene, som en begynnelse på det profesjonelle musikerlivet.
Sentrale begreper er motivasjon, øving, selv-ivaretakelse og arbeidsfysiologi.
I emnet vil studentene se på sine øvevaner fra ulike vinkler, sette seg mål og utvikle strategier for å nå dem, jobbe med fysiske, kognitive og kreative øvelser, og bevisstgjøre egne grenser.
Emnet er nært knyttet til aktivitet i hovedinstrument og regnes som et utøvende emne.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- Viser et bevisst forhold til egen øving
- Kan se seg selv som del av et faglig og sosialt felt
- Har økt bevissthet om egen musikalsk vilje, og det å jobbe relasjonelt og skapende
- Kjenner til viktige prinsipper for å ta vare på sin egen fysiske og psykiske helse
- Har erfaring med og kan ta i bruk teknikker for å håndtere stress
- Viser et bevisst forhold til muskelbruk og arbeidsstilling
- Kjenner til typiske belastningsskader for musikere, og tidlige tegn på slike
Innhold
Aktuelle temaer er:
- Livet som student
- Helse; søvn, ernæring, bevegelse
- Kroppen og instrumentet
- Belastningsskader
- Pust og kropp
- Konsentrasjon og fokus
- Øvingsstrategier
- Motivasjon og ambisjon
- Prestasjon og stressmestring
- Inspirasjon og kreativitet
Organisering
Undervisningen gis i grupper, og går over to moduler; Musikerhelse og Motivasjon og øving. Flere av temaene i undervisningen vil overlappe mellom modulene.
Undervisningen er erfaringsbasert og tar utgangspunkt i studentenes egen situasjon, deres intensjoner og erfaring. Det forventes at studentene deltar aktivt.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk aktiv deltakelse i emnet. Dette innebærer at et fravær på mer enn 20% per modul normalt fører til at man ikke består emnet.
- Studenten skal gjøre tre mindre, erfaringsbaserte oppgaver knyttet til undervisningen i modulen Motivasjon og øving. Oppgavene gis mellom undervisningsgangene i modulen.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.
Ny vurdering:
For ny vurdering må den/de modul(er) som ikke er bestått gjennomføres på nytt.