- Gjennomføres: 1. studieår, over ett semester (vår)
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i musikkteori.
- Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.
Kort om emnet
I emnet behandles musikalsk gehør i forbindelse med studium av kognitive prosesser der mennesket oppfatter, reagerer på og skaper musikk. Emnet skal gi grunnleggende kunnskap i musikkognisjon og dessuten gi et grunnlag for kunstneriske, vitenskapelige og pedagogiske vurderinger knyttet til gehørtrening og -opplæring.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har kunnskap om kognitive prosesser i musikalsk utøving
- kan reflektere kritisk over musikkognisjon og dens implikasjoner for læring og undervisning i musikkteori og gehørtrening
- kan artikulere og diskutere gehørrelaterte problemstillinger knyttet til musikkutøving
- har kunnskap om aktuell forskning innenfor fagområdet musikkognisjon
Innhold
Emnet tar for seg problemstillinger og metoder knyttet til musikkognisjon og gehørpedagogikk:
- Praktiske implikasjoner for gehørpedagogikk, f.eks. memorering og øvingsstrategier, musikalske ferdigheter som improvisasjon og prima vista-lesing og ulike gehørtyper.
- Ulike musikalitetsformer.
- Musikkognisjonens betydning for auditiv analyse.
Organisering
Arbeidskrav
1. Sammendrag (abstract)
Studenten skal skrive tre sammendrag som utkast til essays (se punkt 2 under). Hvert av sammendragene skal ha et omfang på 150–200 ord. Tema for sammendragene gis av faglærer i emnet.
Frist: Alle tre sammendrag skal være innlevert innen 15. mars.
2. Semesteroppgave
Studenten skal skrive et essay over et gitt tema basert på pensum i emnet. Essayet skal ta utgangspunkt i ett av sammendragene studenten skrev i arbeidskrav 1.
Omfang: 2000-3000 ord (deler av det skriftlige materialet kan være analyser, transkripsjoner o.l.).
Frist: Semesteroppgaven skal leveres til faglærer i emnet innen 15. mai.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av emneansvarlig i emnet på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens oppnådde læringsutbytte gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.