- Gjennomføres: To semestre, høst og vår.
- Veiledende undervisningstid: Torsdager.
- Avsluttende vurdering: Mappevurdering.
- Forhåndskrav: Bestått 1. avdeling / 120 stp. musikkutdanning med relevant teoritilfang.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet kan tas som frittstående valgemne eller kombineres med GEHØR51 på 15 studiepoeng til videreutdanningen i anvendt musikkteori (VUANMUST) på 30 studiepoeng. Emnet vil gi et godt grunnlag til masterstudiet i musikkteori med vekt på fagområdene gehørtrening, satslære og musikkhistorie.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har gode kunnskaper om sentrale musikkhistoriske epoker fra barokken til dagens musikk
- har gode ferdigheter innen ulike satstyper fra de samme epokene
- har kjennskap til relevante metoder/lærebøker innen satslære og verkanalyse
Innhold
Emnet inneholder tema som
- Musikkens sosiale og historiske kontekst i ulike epoker.
- Form, oppbygning og satsteknikk i verk fra utvalgte perioder.
Organisering
Emnet undervises med fire timer per uke over ett år. Det koordineres med GEHØR51 og legges samme dag som dette. Undervisningen foregår i gruppe og omfatter forelesninger, lytting til relevant repertoar, praktiske øvelser innen satsteknikk med vekt på egenferdighet og analyse.
Arbeidskrav
Studenten skal i løpet av hvert semester presentere et oppgitt tema i et forum.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved gradert karakter og fastsettes på grunnlag av en hjemmeeksamen bestående av skriftlige deleksamener. Vurderingen gjøres av to interne sensorer.
Hjemmeeksamen
Del 1:
- Studenten får utdelt en hjemmeoppgave i satslære/verkanalyse som skal leveres innen en uke fra utlevering. Tidspunkt for utlevering fastsettes av Musikkhøgskolen.
Del 2:
- Studenten skal levere to skriftlige oppgaver i musikkhistorie, hver på ca. 3000 ord, på læringsplattformen Canvas innen frist fastsatt av faglærer. Tema for oppgavene blir oppgitt av faglærer.
Ny vurdering
Ved ikke bestått må studenten gjennomføre den/de deleksamener som ikke er bestått ved ordinær vurdering. Deretter kan det gis ny samlet vurdering i emnet.