Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Musikk­te­ra­peu­tisk impro­vi­sa­sjon

  • Gjennomføres: 3. studieår, over 2 semestre
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Forhåndskrav: Opptak til master i musikkterapi
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Emnet gjelder for master i musikkterapi, deltid.

Emnet bygger på emnene Musikalsk utvikling (MTMUS70) og Musikkterapeutisk metode (MTMET70), og skal videreutvikle studentens improvisatoriske kompetanse i musikkterapi. Emnet har fokus på hvordan ulike arbeidsformer og teknikker i musikkterapeutisk improvisasjon kan anvendes i arbeid med ulike målgrupper.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten:

  • Har inngående kunnskap om og erfaring med musikkterapeutisk improvisasjon
  • Kan anvende faglig kunnskap til å planlegge, gjennomføre og evaluere musikkterapeutisk improvisasjon med ulike målgrupper
  • Har utviklet en personlig improvisasjonsmetodikk med utgangspunkt i egne musikalske ressurser
  • Kan analysere og reflektere over observasjoner av musikkterapeutisk improvisasjon, og knytte dette opp til relevant teori
  • Viser selvstendighet, etisk refleksivitet og god vurderingsevne i improvisatorisk arbeid med ulike deltakere

Innhold

Innholdet i emnet består av innføring i, praktisk arbeid med og refleksjon over ulike tilnærminger til musikkterapeutisk improvisasjon.

Undervisningen vil bestå av:

  • Sentrale arbeidsformer og teknikker
  • Improvisasjonsøvelser med ulike instrumenter, musikalske elementer og målsettinger
  • Observasjon og analyse av lyd- og bildemateriale
  • Improvisatorisk og fleksibel bruk av hovedinstrument, bruksinstrument og stemme

Organisering

Undervisningen vil bestå av praktiske øvelser, rollespill, gruppearbeid, forelesninger samt presentasjon og analyse av audiovisuelt materiale.

Arbeidskrav

  • Det er obligatorisk aktiv deltakelse i emnet. Dette innebærer at et fravær på mer enn 20% normalt fører til at man ikke består emnet.
  • En praktisk prøve i improvisasjon gjennomføres i gruppe ved slutten av emnets 2. semester. Minst to lærere, hvorav den ene er faglærer, skal være til stede ved prøven.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.

Ny vurdering

Faglærer avgjør om arbeidskrav 2) må gjøres på nytt, eller om emnet i sin helhet må tas på nytt.

Publisert: 21. jun. 2023 — Oppdatert: 15. apr. 2024