Gjennomføres: 1. studieår over to semestre
Avsluttende vurdering: Praktisk-muntlig eksamen
Forhåndskrav: Opptak til mastergradsstudiet i musikkterapi
Undervisningsspråk: Norsk
Kort om emnet
Emnet gjelder for Master i musikkterapi, heltid.
Emnet består av følgende delemner:
A: Gruppemetodikk
B: Reseptive tilnærminger
C: Ekspressive tilnærminger
D: Innføringskurs i Guided Imagery and Music (GIM)
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har inngående kunnskap om og mestrer ulike musikkterapeutiske tilnærminger
- kan anvende faglig kunnskap for å gjennomføre og evaluere metodikk med ulike målgrupper for musikkterapi
- kan reflektere over musikkterapeutisk praksis og knytte refleksjonen til relevant teori
- har tilegnet seg metodiske tilnærminger med utgangspunkt i egne musikalske ressurser
- kan skape musikalske uttrykk tilpasset ulike målgrupper for musikkterapi
- har et bredt repertoar av aktiviteter og sanger egnet for musikkterapi
- viser kreative og improvisatoriske ferdigheter og formidlingsevne
- har erfaring med metoden Guided Imagery and Music
Innhold
I emnet får studenten erfaring med ulike metodiske tilnærminger og gruppeledelse innenfor disse.
Del A: Gruppemetodikk (1. og 2. semester)
- Musikalske aktiviteter for grupper
- Improvisasjon
- Sang i grupper
- Trommesirkel
- Band
- Lage sanger og aktiviteter
Del B: Reseptive metodiske tilnærminger (1. semester)
- Musikklytting
- Musikk og avspenning
- Deling av musikkpreferanser i gruppe
Del C: Ekspressive metodiske tilnærminger (2. semester)
- Musikkterapeutisk improvisasjon
- Sangskriving
- Fremføring
- Innspilling
Del D: Innføring i Guided Imagery and Music (2. semester)
- Fordypet lytting til musikk
Organisering
Undervisningen gis i hel klasse, med unntak av Innføring i Guided Imagery and Music (GIM). Dette kurset gis i mindre grupper, som organiseres felles for heltid og deltid. Undervisningen legger opp til praktisk erfaring og utprøving av ulike aktiviteter, blant annet gjennom rollespill. Del D «Innføring i Guided Imagery and Music» inngår ikke i utdannelsen en må ha for å bli GIM-terapeut, men er en innføring i GIM der en også lærer noe om Bonny Method of Music Therapy (BMGIM).
Innføring og teori i de ulike temaene blir gitt i tilknytning til det praktiske arbeidet. Det forutsettes aktiv deltagelse. I dette emnet er det aktuelt å invitere brukerrepresentanter med erfaring fra musikkterapi.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk aktiv deltakelse i emnedel A: Gruppemetodikk. Dette innebærer at et fravær på mer enn 20% i denne emnedelen normalt fører til at man ikke består emnet.
- Studenten skal lage en metodikkmappe som kan tas i bruk som en personlig idébank etter studiet. Mappen skal minimum inneholde 30 aktiviteter. Den skal leveres til emneansvarlig for godkjenning i løpet av 2. semester. Frist for godkjent arbeidskrav: 15. april
- 80% deltakelse på innføringskurset i Guided Imagery and Music. Dersom studenten ikke får kurset godkjent, må kurset i sin helhet gjennomføres på nytt neste gang det tilbys.
Avsluttende vurdering
Arbeidskrav 1 og 2 må være godkjent for at studenten skal få gå opp til eksamen. Dersom arbeidskrav 3 ikke er bestått ved emnets avslutning, kan eksamen likevel gjennomføres. Endelig vurdering gis når alle arbeidskrav er godkjent og eksamen er bestått.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved gradert karakter og fastsettes på grunnlag av en praktisk-muntlig eksamen. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.
Praktisk-muntlig eksamen
Praktisk-muntlig eksamen gjennomføres individuelt ved slutten av 2. semester. Studenten får utlevert eksamensoppgaven to uker før eksamen. Studenten skal spille inn et sammenhengende videoklipp på ca. fem minutter som leveres i Inspera en uke før eksamen. I videoen skal studenten vise praktiske ferdigheter i musikkterapeutisk metode. På eksamensdagen eksamineres hver student ca. 20 minutter med utgangspunkt i videoen. Gjennom eksamenen skal studenten vise evne til metodisk og teoretisk refleksjon.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.