Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Musikk­te­ra­peu­tisk meto­dikk

  • Gjennomføres: 1. og 2 studieår over fire semestre
  • Avsluttende vurdering: Praktisk-muntlig eksamen
  • Forhåndskrav: Opptak til mastergradsstudiet i musikkterapi
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Emnet gjelder for Master i musikkterapi, deltid.

Emnet består av følgende delemner:

A: Gruppemetodikk

B: Reseptive tilnærminger

C: Ekspressive tilnærminger

D: Innføringskurs i Guided Imagery and Music (GIM)

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har inngående kunnskap om og mestrer ulike musikkterapeutiske tilnærminger
  • kan anvende faglig kunnskap for å gjennomføre og evaluere metodikk med ulike målgrupper for musikkterapi
  • kan reflektere over musikkterapeutisk praksis og knytte refleksjonen til relevant teori
  • har tilegnet seg metodiske tilnærminger med utgangspunkt i egne musikalske ressurser
  • kan skape musikalske uttrykk tilpasset ulike målgrupper for musikkterapi
  • har et bredt repertoar av aktiviteter og sanger egnet for musikkterapi
  • viser kreative og improvisatoriske ferdigheter og formidlingsevne
  • har erfaring med metoden Guided Imagery and Music


Innhold

I emnet får studenten erfaring med ulike metodiske tilnærminger og gruppeledelse innenfor disse.

Del A: Gruppemetodikk (1. og 2. studieår)

  • Musikalske aktiviteter for grupper
  • Improvisasjon
  • Sang i grupper
  • Trommesirkel
  • Band
  • Lage sanger og aktiviteter

Del B: Reseptive metodiske tilnærminger (2. studieår)

  • Musikklytting
  • Musikk og avspenning
  • Deling av musikkpreferanser i gruppe

Del C: Ekspressive metodiske tilnærminger (2. studieår)

  • Musikkterapeutisk improvisasjon
  • Sangskriving
  • Fremføring
  • Innspilling

Del D: Innføring i Guided Imagery and Music (2. studieår, 2. semester)

  • Fordypet lytting til musikk

Organisering

Undervisningen gis i hel klasse, med unntak av Innføring i Guided Imagery and Music (GIM). Dette kurset gis i mindre grupper, som organiseres felles for heltid og deltid. Undervisningen legger opp til praktisk erfaring og utprøving av ulike aktiviteter, blant annet gjennom rollespill. Del D «Innføring i Guided Imagery and Music» inngår ikke i utdannelsen en må ha for å bli GIM-terapeut, men er en innføring i GIM der en også lærer noe om Bonny Method of Music Therapy (BMGIM).

Innføring og teori i de ulike temaene blir gitt i tilknytning til det praktiske arbeidet. Det forutsettes aktiv deltagelse. I dette emnet er det aktuelt å invitere brukerrepresentanter med erfaring fra musikkterapi.


Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk aktiv deltakelse i emnedel A: Gruppemetodikk. Dette innebærer at et fravær på mer enn 20% i denne emnedelen normalt fører til at man ikke består emnet.
  2. Studenten skal lage en metodikkmappe som kan tas i bruk som en personlig idébank etter studiet. Mappen skal minimum inneholde 30 aktiviteter. Den skal leveres til emneansvarlig for godkjenning i løpet av 4. semester. Frist for godkjent arbeidskrav: 15. april
  3. 80% deltakelse på innføringskurset i Guided Imagery and Music. Dersom studenten ikke får kurset godkjent, må kurset i sin helhet gjennomføres på nytt neste gang det tilbys.

Avsluttende vurdering

Arbeidskrav 1 og 2 må være godkjent for at studenten skal få gå opp til eksamen. Dersom arbeidskrav 3 ikke er bestått ved emnets avslutning, kan eksamen likevel gjennomføres. Endelig vurdering gis når alle arbeidskrav er godkjent og eksamen er bestått.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved gradert karakter og fastsettes på grunnlag av en praktisk-muntlig eksamen. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.

Praktisk-muntlig eksamen

Praktisk-muntlig eksamen gjennomføres individuelt ved slutten av 4. semester. Studenten får utlevert eksamensoppgaven to uker før eksamen. Studenten skal spille inn et sammenhengende videoklipp på ca. fem minutter som leveres i Inspera en uke før eksamen. I videoen skal studenten vise praktiske ferdigheter i musikkterapeutisk metode. På eksamensdagen eksamineres hver student ca. 20 minutter med utgangspunkt i videoen. Gjennom eksamenen skal studenten vise evne til metodisk og teoretisk refleksjon.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Publisert: 20. jun. 2023 — Oppdatert: 15. apr. 2024