Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Nasjo­nal fors­ker­sko­le i kunst­ne­risk utvik­lings­ar­beid

  • Emnetype: Inngår i opplæringsdelen.
  • Emnenivå: Ph.d.
  • Gjennomføres: 1., 2. og 3. studieår.
  • Avsluttende vurdering: Vurdering av emneansvarlig.
  • Forhåndskrav: Kvalifisert: for opptak til ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid.
  • Undervisningsspråk: Engelsk.

Kort om emnet

Emneansvarlig: Utvalg for ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid

Emnet skal gi kandidaten opplæring i dokumentasjon av refleksjoner og resultater i kunstnerisk utviklingsarbeid, metodikk, prosjektutvikling, samt etikk i og som kunstnerisk praksis. Gjennom emnet skal kandidaten få trening i formidling av kunnskap og innsikt ervervet gjennom egen kunstnerisk praksis til fagfeller, studenter og allmennheten. Dette emnet er kunsttverrfaglig.

Se kursplanen med en detaljert beskrivelse av de ulike seminarer og konferanser.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at kandidaten

  • har forståelse for forholdet mellom kunstnerisk utviklingsarbeid og kunstnerisk praksis, er kjent med kunstnerisk utviklingsarbeid som diskurs og kontekst og kjenner til kunstnerisk utviklingsarbeid i ulike fagområder
  • er kjent med og kan vurdere hensiktsmessigheten av ulike verktøy og metoder for å dokumentere refleksjon i sitt prosjekt
  • kan identifisere komplekse problemstillinger i kunstnerisk utviklingsarbeid
  • kan diskutere sitt eget prosjekt fra ulike perspektiver, kan artikulere utfordringer og kvaliteter i eget prosjekt og kan, i møte med andre, rette spørsmål som bidrar til utvikling av prosjekter og diskusjonen rundt dem
  • er kjent med sentrale problemstillinger innen forskningsetikk, kunstetikk og opphavsrett og kan identifisere potensiale for etiske betydninger og opphavsrettslige problemstillinger i eget og andres prosjekter
  • kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet og kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet
  • kan styre komplekse kunstneriske prosjekter og har kjennskap til prosjektarbeid som arbeidsform i kunstnerisk utviklingsarbeid
  • kan artikulere utfordringer og kvaliteter i eget prosjekt
  • kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet

Innhold

Emnet består av

  • forelesninger
  • samtaler/diskusjoner
  • workshops
  • gruppearbeid
  • prosjektpresentasjoner

Organisering

Opplæring skjer gjennom seminarer, konferanser og andre relevante fora, i møte med andre stipendiater og fagfeller som arbeider med kunstnerisk utviklingsarbeid nasjonalt og internasjonalt. Arbeidsformer inkluderer forelesninger, workshoper, ulike former for deling av kunstnerisk utviklingsarbeid og diskusjoner. Diskusjonene er relatert til hver enkelt stipendiats prosjekt og til kunstnerisk utviklingsarbeid på et overordnet nivå, med vekt på overføringsverdi til stipendiatenes eget kunstneriske utviklingsarbeid. Undervisningen kan foregå i mindre og større grupper. Det forventes at stipendiatene forbereder og setter seg inn i ulike former for materiale i forkant, som deles og diskuteres under seminarene. På konferansene møter stipendiaten nasjonale og internasjonale prosjekter og fagmiljøer innen kunstnerisk utviklingsarbeid. Kandidaten deler og drøfter eget prosjekt, samt deltar i relevante og aktuelle diskurser. Gjennom deling av sitt kunstneriske utviklingsarbeid bidrar kandidatene til utvikling av de respektive kunstfeltene. Konferansene gir mulighet for tverrfaglig utveksling, og er arena for en mer generell diskurs om kunstnerisk utviklingsarbeid.

Emnet består av fem seminarer og fem konferanser (Artistic Research Forum vår og høst) i regi av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Seminarer

Seminarene holdes for hvert årskull, og har følgende temaer:

  1. Teori relatert til kunstnerisk utviklingsarbeid
  2. Deling og dokumentasjon i kunstnerisk utviklingsarbeid
  3. Etikk i kunstnerisk utviklingsarbeid og kunstnerisk praksis
  4. Relasjoner i kunstnerisk utviklingsarbeid
  5. Sluttfasen av det kunstneriske utviklingsarbeidet, og identifisering og deling av faglige bidrag

Konferanser 1-5 (Artistic Research Forum)

Konferansene er en viktig arena for konstruktiv kritisk dialog med et tverrkunstnerisk nasjonalt og internasjonalt fagmiljø, og gir mulighet for deling av prosjektet 1) i en tidlig fase, slik at fagmiljøet kan inviteres med som en ressurs i refleksjonen rundt kritiske svakheter og planlagte valg for kontekstualisering og utforskning, 2) i en midtfase, slik at fagmiljøet kan inviteres med som en ressurs i refleksjonen rundt viktige vendepunkt, etiske utfordringer og avgrensninger og 3) nær sluttfasen, slik at fagmiljøet kan inviteres med som en ressurs i refleksjonen rundt kunstneriske valg, visnings- og dokumentasjonsformer.

Arbeidskrav

  • Fem seminarer over to-til tre dager: Kandidaten skal presentere prosjektet sitt. Aktiv deltakelse på samtlige seminarer.
  • Fem konferanser (Artistic Research Forum) over to-tre dager. Kandidaten skal presentere prosjektet sitt på to av disse. Aktiv deltakelse på samtlige seminarer.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at kandidaten skal få avsluttende vurdering.

Kandidaten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke-bestått og fastsettes av Programutvalget på grunnlag av godkjente arbeidskrav.

Publisert: 19. mai 2020 — Oppdatert: 18. okt. 2023