Kort om emnet
Emnet inngår i videreutdanningen Musikk 1, 11. – 13. trinn. Gjennom emnet skal studenten videreutvikle sin didaktiske kompetanse og få innføring i pedagogisk utviklingsarbeid.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har kunnskap om ulike former for pedagogisk utviklingsarbeid
- kan planlegge et pedagogisk utviklingsarbeid på eget arbeidssted
- kan reflektere over sosiale læringsprosesser og elevaktive læringsformer
- kan reflektere over sosiale og kulturelle forutsetninger for motivasjon og utvikling hos musikkelever
- har kunnskap om vurdering for læring tilknyttet de aktuelle skoleslagene i ulike sjangre
Innhold
Gjennom arbeid med emnet vil studentene utvikle musikkdidaktisk kompetanse og få erfaring med planlegging av et pedagogisk utviklingsarbeid som tar utgangpunkt i et av studiets temaer.
Aktuelt innhold knyttet til det pedagogiske utviklingsarbeidet
- innføring i metoder for pedagogisk utviklingsarbeid
- arbeid med planlegging av eget utviklingsarbeid
Aktuelt innhold knyttet til utvikling av musikkdidaktisk kompetanse
- vurdering for læring
- sosiale læringsprosesser i samspillsituasjoner
- mangfold, kulturforståelse og musikkestetikker
- perspektiver på motivasjon hos musikkelever
Organisering
Emnet er samlingsbasert med tre samlinger i høstsemesteret. Den første samlingen er fysisk, den andre er digital og den tredje åpner opp for hybrid deltagelse. Emnet består av forelesninger, diskusjoner og studentaktive arbeidsformer. Det må påregnes arbeid i gruppe med arbeidskrav 3 mellom samlingene.
Studentene vil få tilbud om veiledning på det pedagogiske utviklingsarbeidet, i gruppe eller individuelt.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i emnet. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20% medfører at studenten ikke består emnet.
- Studenten skal lage en prosjektskisse for et pedagogisk utviklingsarbeid på 1500 ord. Frist for innlevering: 1. desember
- Studentene skal i gruppe lage en podcast eller video på 15-20 minutter om en selvvalgt tematikk fra emnet. Frist for innlevering: en uke før tredje samling.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme arbeidskrav som for ordinær vurdering.