- Gjennomføres: 3. studieår over ett semester (vår)
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Omfang: 5 stp.
- Forhåndskrav: Opptak til mastergradsstudiet i musikkterapi
- Undervisningsspråk: Norsk
Kort om emnet
I emnet MTPROF70 Profesjonskunnskap lærer studenten om musikkterapeutens yrkesrolle og profesjonelle yrkesutøvelse. Emnet omhandler temaer som tverrfaglig samarbeid, innovasjon, formidling, faglige retningslinjer og skikkethet i yrket.
Læringsmål
Ved avsluttet emne er det forventet at studenten
- har inngående kunnskap om yrkesetiske retningslinjer, tverrfaglig samarbeid, rolleforståelse, yrkesidentitet og skikkethet
- kan reflektere selvstendig og kritisk over relevante problemstillinger knyttet til innovasjon, prosjektarbeid og etablering av musikkterapistillinger
- har avansert kunnskap om gjeldende lovverk, politiske føringer og retningslinjer som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- kan formidle selvstendig arbeid i ulike fora
Innhold
Aktuelt innhold:
- Sektorkunnskap
- Yrkesidentitet, yrkesrolle og profesjonell yrkesutøvelse
- Tverrfaglig samarbeid
- Implementering
- Innovasjon og prosjektarbeid
- Yrkesetiske retningslinjer
- Brukermedvirkning
- Skikkethet
- Musikkterapi som estetisk praksis
- Formidling, kommunikasjon og media
- Politiske føringer og faglige retningslinjer
- Veiledning og selvforvaltning
Organisering
Undervisningen organiseres som forelesninger, workshops, gruppearbeid og studentframlegg.
Arbeidskrav
- Studenten skal lage en muntlig presentasjon over tema oppgitt av faglærer. Presentasjonen kan gjøres alene eller i grupper á to studenter. Omfang: 10 minutter. Presentasjonen holdes for medstudenter og faglærer i løpet av emnet.
- Kortsvarsprøve der studenten skal gjøre etiske vurderinger med utgangspunkt i gitte problemstillinger. Omfang: 1 klokketime.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.
Ny vurdering
Faglærer avgjør om arbeidskravene må gjøres om igjen, eller om emnet i sin helhet må tas på nytt.