Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Pro­fe­sjons­kunn­skap

  • Gjennomføres: 3. studieår over ett semester (vår)
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Omfang: 5 stp.
  • Forhåndskrav: Opptak til mastergradsstudiet i musikkterapi
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

I emnet MTPROF70 Profesjonskunnskap lærer studenten om musikkterapeutens yrkesrolle og profesjonelle yrkesutøvelse. Emnet omhandler temaer som tverrfaglig samarbeid, innovasjon, formidling, faglige retningslinjer og skikkethet i yrket.

Læringsmål

Ved avsluttet emne er det forventet at studenten

  • har inngående kunnskap om yrkesetiske retningslinjer, tverrfaglig samarbeid, rolleforståelse, yrkesidentitet og skikkethet
  • kan reflektere selvstendig og kritisk over relevante problemstillinger knyttet til innovasjon, prosjektarbeid og etablering av musikkterapistillinger
  • har avansert kunnskap om gjeldende lovverk, politiske føringer og retningslinjer som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • kan formidle selvstendig arbeid i ulike fora

Innhold

Aktuelt innhold:

  • Sektorkunnskap
  • Yrkesidentitet, yrkesrolle og profesjonell yrkesutøvelse
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Implementering
  • Innovasjon og prosjektarbeid
  • Yrkesetiske retningslinjer
  • Brukermedvirkning
  • Skikkethet
  • Musikkterapi som estetisk praksis
  • Formidling, kommunikasjon og media
  • Politiske føringer og faglige retningslinjer
  • Veiledning og selvforvaltning

Organisering

Undervisningen organiseres som forelesninger, workshops, gruppearbeid og studentframlegg.

Arbeidskrav

  1. Studenten skal lage en muntlig presentasjon over tema oppgitt av faglærer. Presentasjonen kan gjøres alene eller i grupper á to studenter. Omfang: 10 minutter. Presentasjonen holdes for medstudenter og faglærer i løpet av emnet.
  2. Kortsvarsprøve der studenten skal gjøre etiske vurderinger med utgangspunkt i gitte problemstillinger. Omfang: 1 klokketime.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.

Ny vurdering

Faglærer avgjør om arbeidskravene må gjøres om igjen, eller om emnet i sin helhet må tas på nytt.

Publisert: 27. jun. 2023 — Oppdatert: 15. apr. 2024