- Gjennomføres: 1. år og 2. år over 3 semestre
- Omfang: 15 stp.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Språk: Norsk
Kort om emnet
I dette emnet vektlegges studentenes egen utvikling av faglig og personlig relasjonell kompetanse og refleksjonsevne. Undervisningen er praksisnær, og studentenes erfaringer fra praksis står sentralt.
Læringsmål
Ved avsluttet emne er det forventet at studenten
- kan reflektere rundt hvem de er som individ og i relasjon til andre i en gruppe
- har inngående kunnskap om teorier innen relasjon, kommunikasjon og samhandling
- har avanserte ferdigheter i å tilpasse språk og musikkterapeutisk tilnærming til ulike målgrupper
- kan reflektere over egne styrker og utviklingsbehov i en framtidig rolle som musikkterapeut
- har innsikt i og kan beskrive egen lærings- og utviklingsprosess
- kan reflektere kritisk over egen rolle i møte med andre mennesker
- viser selvstendighet i møte med musikkterapeutiske utfordringer og etiske problemstillinger
Innhold
- Relasjonell kompetanse
- Selvrefleksivitet, selvinnsikt og undring
- Individuelle prosesser og gruppeprosesser
- Kommunikasjon, samhandling og intersubjektivitet
- Improvisasjon og musikalske uttrykk som egenerfaring
- Grunntrening i å være nærværende og merke egne og andres grenser
- Selvforvaltning
- Kommunikativ musikalitet i møte med ulike kulturelle uttrykk
- Samtalen i musikkterapi
- Sentrale relasjons- og kommunikasjonsteorier
- Refleksjoner over egen praksis
Organisering
Undervisningen legger opp til samtaler, gruppearbeid, forelesninger og praktisk utprøving av aktiviteter. Innføring og teori i de ulike temaene blir gitt i tilknytning til det praktiske arbeidet.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent eller mer av undervisningen normalt fører til at man ikke består emnet.
- Refleksjonsoppgaver
- Studenten skal skrive en refleksjonstekst på ca. 1000 ord. Frist: 15. desember i emnets 1. semester.
- Studenten skal gjennomføre utviklingssamtale med faglærer. Varighet ca. 30 minutter. Frist: 20. januar i emnets 2. semester. Samtalen bygger på refleksjonsteksten.
- Studentene skal gjennomføre en utviklingssamtale med en medstudent som en del av undervisningen i klasserommet. Lærer er tilgjengelig for spørsmål. Frist: 15. november i emnets 3. semester.
- Studenten skal skrive en fagtekst som inneholder refleksjon om egen utvikling. Omfang: inntil 4000 ord. Teksten skal inkludere relasjons- og kommunikasjonsteori, og kan ta utgangspunkt i tidligere innleverte tekster. Frist: 15. desember i emnets 3. semester
Alle arbeidskrav skal være godkjent innen 15. desember i emnets 3. semester.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.