Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Rela­sjon og kom­mu­ni­ka­sjon I

  • Gjennomføres: 1. år og 2. år over fire semestre
  • Omfang: 10 stp.
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Språk: Norsk

Kort om emnet

I dette emnet vektlegges studentenes egen utvikling av faglig og personlig relasjonell kompetanse og refleksjonsevne. Undervisningen er praksisnær, og studentenes erfaringer fra praksis står sentralt.

Læringsmål

Ved avsluttet emne er det forventet at studenten

  • kan reflektere rundt hvem de er som individ og i relasjon til andre i en gruppe
  • kan reflektere kritisk over egen rolle i møte med andre mennesker
  • viser selvstendighet i møte med musikkterapeutiske utfordringer og etiske problemstillinger
  • har innsikt i og kan beskrive egen lærings- og utviklingsprosess

Innhold

  • Relasjonell kompetanse
  • Selvrefleksivitet, selvinnsikt og undring
  • Individuelle prosesser og gruppeprosesser
  • Kommunikasjon, samhandling og intersubjektivitet
  • Improvisasjon og musikalske uttrykk som egenerfaring
  • Grunntrening i å være nærværende og merke egne og andres grenser
  • Selvforvaltning
  • Kommunikativ musikalitet i møte med ulike kulturelle uttrykk
  • Samtalen i musikkterapi
  • Sentrale relasjons- og kommunikasjonsteorier
  • Refleksjoner over egen praksis

Organisering

Undervisningen legger opp til samtaler, gruppearbeid, forelesninger og praktisk utprøving av aktiviteter. Innføring og teori i de ulike temaene blir gitt i tilknytning til det praktiske arbeidet.

Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra mer enn 20 prosent av undervisningen normalt fører til at studenten ikke består emnet.

  2. Refleksjonsoppgaver
  • Studenten skal skrive en refleksjonstekst på ca. 1000 ord. Frist: 15. desember i emnets 3. semester.
  • Studenten skal gjennomføre utviklingssamtale med faglærer. Varighet ca. 30 minutter. Frist: 1. april i emnets 4. semester. Samtalen bygger på refleksjonsteksten.

Alle arbeidskrav skal være godkjent senest 15. april i emnets 4. semester.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Publisert: 26. jun. 2023 — Oppdatert: 15. apr. 2024