- Gjennomføres: 3. år over to semestre
- Omfang: 5 stp.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Språk: Norsk
Kort om emnet
I dette emnet vektlegges studentenes egen utvikling av faglig og personlig relasjonell kompetanse og refleksjonsevne. Undervisningen er praksisnær, og studentenes erfaringer fra praksis står sentralt.
Emnet bygger på MTRELKOM75 Relasjon og kommunikasjon I
Læringsmål
Ved avsluttet emne er det forventet at studenten
- kan reflektere over egne styrker og utviklingsbehov i en framtidig rolle som musikkterapeut
- har inngående kunnskap om teorier innen relasjon, kommunikasjon og samhandling
- har avanserte ferdigheter i å tilpasse språk og musikkterapeutisk tilnærming til ulike målgrupper
Innhold
- Relasjonell kompetanse
- Selvrefleksivitet, selvinnsikt og undring
- Individuelle prosesser og gruppeprosesser
- Kommunikasjon, samhandling og intersubjektivitet
- Improvisasjon og musikalske uttrykk som egenerfaring
- Grunntrening i å være nærværende og merke egne og andres grenser
- Selvforvaltning
- Kommunikativ musikalitet i møte med ulike kulturelle uttrykk
- Samtalen i musikkterapi
- Sentrale relasjons- og kommunikasjonsteorier
- Refleksjoner over egen praksis
Organisering
Undervisningen legger opp til samtaler, gruppearbeid, forelesninger og praktisk utprøving av aktiviteter. Innføring og teori i de ulike temaene blir gitt i tilknytning til det praktiske arbeidet.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra mer enn 20 prosent av undervisningen normalt fører til at studenten ikke består emnet.
- Refleksjonsoppgaver
- Studentene skal gjennomføre en utviklingssamtale med en medstudent som en del av undervisningen i klasserommet. Lærer er tilgjengelig for spørsmål. Varighet ca. 30 minutter. Frist: Gjennomføres innen 15. november i emnets 1. semester.
- Studenten skal skrive en fagtekst som inneholder refleksjon om egen utvikling på inntil 4000 ord. Teksten skal inkludere relasjons- og kommunikasjonsteori, og kan ta utgangspunkt i tidligere innleverte tekster. Frist: 1. mai i emnets 2. semester.
Dersom arbeidskrav 2, kulepunkt 2 ikke godkjennes av faglærer, kan studenten be om at en annen lærer vurderer teksten.
Alle arbeidskrav skal være godkjent senest 15. april .
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.