- Gjennomføres: Over to semestre
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til videreutdanning i rytmisk ensembleledelse
- Undervisningsspråk: Norsk/engelsk
Kort om emnet
Gjennom emnet skal studenten få en grunnleggende forståelse av dirigentrollen for store jazzensembler, samt utvikle ferdigheter i å kunne planlegge, gjennomføre øvelser og konserter. Studentenes egne yrkeserfaringer vil være sentralt i arbeidet med emnet.
Læringsmål
Ved fullført videreutdanning i rytmisk ensembleledelse er det forventet at kandidaten:
- viser en god og hensiktsmessig dirigeringsteknikk for store jazzensembler
- viser en god forståelse av balansen mellom komponert og improvisert musikk i et partitur
- behersker metoder for kreativt arbeid med partitur, både ved innstudering og konsert
- viser ferdigheter i jazzrelatert gehør og rytmikk
- har relevant kunnskap om instrumenter brukt i jazz, og spesielt rytmegruppen
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere eget arbeid med store jazzensembler
- viser ferdigheter innen komponering, arrangering og orkestrering
Innhold
Undervisning i emnet gis i forbindelse med samlingene, og er knyttet til fem tematiske områder. Innholdet i de ulike områdene gir eksempler på hva som kan gjennomgås innenfor hvert tema.
DIRIGERINGSTEKNIKK
- Teknikker for improvisert direksjon ("cues") som "forfra", "loop", "siste rep", etc.
- Utforske hva man ikke bør dirigere, hvilke deler av musikken bandet styrer bedre.
PARTITURSTUDIER
- Innstudering av partitur og annen visuell/auditiv representasjoner av musikk.
- Metoder for å arbeide kreativt med et partitur som et utgangspunkt for interpretasjon.
- Forståelse av improvisasjonspartier som sentralt element i en komposisjon, og hvordan dette
påvirker partiturets gyldighet i ulike retninger. - Kjennskap til ulike «kompeløsninger» innen de vanligste stilretningene.
- Orkestrering
DIRIGERING/PRØVEMETODIKK
- Dirigering av rytmisk musikk i ulike store ensembler.
- Generell forståelse for musikalsk praksis innen jazz og improvisert musikk.
PRAKTISK GEHØRTRENING
- Gjenkjenne typiske jazzakkord progresjoner, kadenser, skalatyper.
- Akkordstemming/intonasjon.
- Avansert rytmisk trening og indre puls.
INSTRUMENTKUNNSKAP
- «Kompeinstrumenter»
- Blåseinstrumenter
- Strykeinstrumenter
- Computerbaserte programmer og «click tracks»
Organisering
Studiet er organisert som et deltidsstudium over to semestre. Undervisningen vil bli gitt i en kombinasjon av samlingsbasert gruppeundervisning (fire samlinger) og individuell veiledning à 10 timer. Det vil kunne bli tilrettelagt for nettbasert veiledning. Deler av undervisningen i samlingene organiseres sammen med videreutdanning i jazzkomposisjon.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk aktiv deltakelse på alle samlinger. Mer enn 20 % fravær medfører normalt
at studenten ikke består emnet. - Studenten skal i begynnelsen av første semester levere et refleksjonsnotat i NMHs digitale
læringsplattform på 500-1000 ord om sin erfaring og visjon som musikalsk leder av et stort
jazzensemble. - Studenten skal i løpet av samlingene holde en muntlig presentasjon som inkluderer en kort
video (maks 2 min) av egen prøve der det reflekteres over aktuelle utfordringer med arbeid i
store jazzensembler. - Studenten skal observere minimum to øvelser med et annet stort jazzensemble, og skrive en
observasjonsrapport med et omfang på 1000-1500 ord. Rapporten leveres i NMHs digitale
læringsplattform. Frist: 15. januar. - Innstudert repertoar skal være på 60 minutter, hvorav 30 minutter skal være dokumentert på
video fra prøver og konserter med store jazzensembler. Lenke til innspilt materiale lastes opp
i NMHs digitale læringsplattform. Frist: 15. mai.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.