Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Sats­lære I

  • Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre.
  • Avsluttende vurdering: Eksamensoppgave
  • Forhåndskrav: Opptak til bachelorstudiet i musikkpedagogikk.
  • Undervisningsspråk: Norsk.

Kort om emnet

Satslære er et ferdighetsfag hvor studenten skal tilegne seg kunnskap om ulike sats- og arrangeringsprinsipper, og gjennom dette utvikle sjangerbredde og verktøy til bruk i undervisningssituasjoner.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i å harmonisere og arrangere musikk i ulike stilarter
  • kan analysere og beskrive musikk og satstyper med relevant terminologi
  • kan tilrettelegge og arrangere musikk for ulike besetninger og nivåer

Innhold

Undervisningen i emnet er konsentrert rundt temaer som flerstemmighet, analyse, modalitet, komponering og arrangering. Innholdet i emnet skal ha et sjangerspenn, og ha overføringsverdi til det praktiske musikklivet. Studentens komposisjoner og arrangementer spilles inn med de instrumentene man har til rådighet i gruppa.

Organisering

Undervisningen gjennomføres i grupper, og kan variere mellom ukentlig undervisning og blokkundervisning. Studentene får anledning til å levere og få tilbakemelding på øvingsoppgaver.

For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

  1. Det gis 3 oppgaver per semester, knyttet til emnets progresjon. Alle oppgavene skal godkjennes av faglærer.
  2. Hvert semester skal 2 av oppgavene fremføres i klassen. Det er obligatorisk oppmøte til timer med fremføring av egne og medstudenters oppgaver.
  3. Arbeidsmappe. Studenten skal innen 15.april sette sammen en mappe med minimum tre oppgaver som er skrevet i forbindelse med emnet. Mappen godkjennes av faglærer.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensoppgave. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.

Eksamensoppgave

Studenten skriver et arrangement til klassens besetning, og deltar i fremføringen av dette på en konsert mot slutten av vårsemesteret. Arrangementet vurderes av to interne sensorer opp mot emnets læringsmål.

Under spesielle omstendigheter kan studenten få godkjent oppgaven til tross for at de ikke har deltatt på konserten (for eksempel ved legeerklæring).

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering. Studenten kan da bli bedt om å dokumentere en fremførelse av stykket på video.

Inngår i studieprogram

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 23. jun. 2023