- Gjennomføres: 3. studieår, over to semestre
- Avsluttende vurdering: Hjemmeeksamen eller vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til bachelorstudiet i musikkpedagogikk
- Undervisningsspråk: Norsk
Kort om emnet
Emnet omfatter tilegnelse av konkret kunnskap, oppøving av ferdighet, kreative arbeider og analyse av egne og andres komposisjoner og satser. Det legges også vekt på å stimulere evnen til å formulere og formidle kunstestetiske problemstillinger og knytte disse opp mot konkrete satstekniske situasjoner. Dette tverrfaglige perspektivet utgjør en underliggende dimensjon i emnet og betones stadig sterkere mot slutten av studiet. For å oppnå innsikt i ulike satstekniske fenomener, vil det brukes illustrasjoner fra ulike samtidsmusikalske genrer og historiske stiluttrykk.
Emnet bygger på Satslære II (MPSATS11).
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- viser evne til selvstendig kreativt arbeid og kunstnerisk innsikt
- dokumenterer kunnskap om musikkens elementer og anvendelsen av disse
- kan analysere og beskrive ulike satsteknikker på detalj- og helhetsnivå
- kan arrangere, skape og vurdere egne satser skrevet for ulike instrumental- og vokalbesetninger
- dokumenterer kunnskap om og et reflektert forhold til metodiske og didaktiske virkemidler i satslæreundervisningen
Innhold
Normalt vil emnet omfatte
- berøring av ulike frisatsteknikker
- grunnleggende komposisjonslære
- komposisjon – verket som materiale
- dramaturgien – verket som opplevelse
- musikk som kunstverk
- metodiske og didaktiske virkemidler i satslæreundervisningen
Så langt det er mulig vil valg av verk, litteratur og undervisningsformer bli samordnet med øvrige emner i studiet.
Organisering
Undervisningen gis i grupper, og kan variere mellom ukentlig undervisning og blokkundervisning. Det kan legges inn forelesninger, diskusjoner, kollokviearbeider, osv., i undervisningstimene.
Emnet undervises i tett sammenheng med MPMU20 Utvidet musikerkompetanse II.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Mot slutten av emnets andre semester organiseres en konsert hvor studentenes oppgaver fremføres av klassebesetningen.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 1 er kun knyttet til vurderingsordningen Vurdering fra faglærer.
- Det er obligatorisk aktiv deltakelse for studenter som ønsker vurdering fra faglærer. Dette innebærer at et fravær på mer enn 20% fører til at studenten skal vurderes ved eksamen.
- Semesteroppgave: Studenten skal skrive et arrangement for klassens besetning, som leveres til faglærer innen 15.desember.
- Arbeidsmappe. Studenten skal innen 15.april sette sammen en mappe med minimum fire oppgaver som er skrevet i forbindelse med emnet (hvorav en er semesteroppgaven).
Avsluttende vurdering
Alle studenter blir automatisk oppmeldt til vurderingsordningen Eksamen. Dersom kriteriene beskrevet under er oppfylt, kan det i stedet gis Vurdering fra faglærer.
Vurdering fra faglærer
Alle arbeidskrav for semesteret må være godkjent for at studenten skal kunne få vurdering fra faglærer. I tillegg må studenten ha deltatt i klassens avslutningskonsert (kun legeerklæring gir unntak). Emnets faglærere avgjør om det er tilstrekkelig vurderingsgrunnlag for at den enkelte student kan vurderes etter denne ordningen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått.
Emnets faglærere gjør en helhetlig vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Dersom vurdering fra faglærer gir ikke bestått, kan studenten likevel vurderes ved eksamen i samme semester.
Eksamen
Studenten gjennomfører en hjemmeeksamen i form av en komposisjonsoppgave, som leveres som partitur og innspilt lyd.[SE1] Oppgaven utleveres innen første mai, og løses innen en måned. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder vurderingsordningen Eksamen.