- Gjennomføres: 1. og 2. studieår, over fire semestre.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Forhåndskrav: Opptak til kandidatstudiet i utøving.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Dette emnet gjelder for studenter som går i første avdeling på klassisk utøvende studium med sang som hovedinstrument, og gjennomføres i studiets fire første semestre.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har basisferdigheter som skuespiller
- viser grunnleggende ferdigheter i tekstbehandling, deklamasjon og scenisk presentasjon
Innhold
Emnet omfatter innføring og ferdighetstrening i
- grunnleggende skuespillerteknikk med utgangspunkt i Stanislavskijs metode
- tekstanalyse, presentasjon og deklamasjon
- scenisk fremstilling av monologer og dialoger
Valg av lærestoff og vektlegging av de ulike temaene vil til en viss grad gjøres ut fra de behov som er i studentgruppen
Organisering
Undervisningen i emnet er prosjektbasert, og skjer i gruppe bestående av første- og andreårsstudenter.
Det gjennomføres ett dramaprosjekt (ca. en ukes varighet) i hvert av de to første studieårene – prosjektene legges til vårsemesteret. Det er ukentlige forprøver i forkant av prosjektene.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen. Det forventes aktiv deltagelse i øvelser, aktiviteter og dramaprosjekter som inngår i emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering må studenten følge undervisningen i emnet på nytt.