- Gjennomføres: 3. og 4. studieår, over fire semestre.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Forhåndskrav: Bestått 1. avdeling i kandidatstudiet i utøving.
- Undervisningsspråk: Norsk/engelsk.
Kort om emnet
Undervisning og innhold i emnet bygger på Scenefag (SCENE10) og Bevegelse (BEVEG10), og gjelder for studenter i 2. avdeling som går på klassisk utøvende studium med sang som hovedinstrument. Gjennom arbeid med emnet skal studenten delta i to opera- eller musikalprosjekter.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har ferdigheter i de danseformene som inngår i emnet
- har grunnleggende ferdigheter i utforming av opera- og musikalroller
- har ferdigheter i ensemblesang og skuespill
Innhold
Emnet omfatter
- dans (stildans, jazzdans, standarddanser)
- drama
- musikalsk og scenisk forberedelse til opera og musikkteaterprosjektene
- to opera-/musikkteaterprosjekter hvert studieår, normalt som ett ukesprosjekt i hvert semester hvor det legges vekt på rolleforståelse og scenisk fremstilling av rollefigurer
- et seminar/kurs i auditiontrening hvert studieår
Valg av lærestoff og vektlegging av de ulike temaene vil til en viss grad gjøres ut fra de behov som er i studentgruppen.
Organisering
Undervisningen i emnet foregår i bolker og prosjekter, og skjer i gruppe bestående av tredje- og fjerdeårsstudenter. Bevegelsesundervisningen knyttes opp mot prosjektene.
Det gjennomføres to opera /musikalprosjekt (ca. en ukes varighet) i hvert av de to studieårene – vanligvis ett prosjekt i hvert semester.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk aktiv deltagelse i undervisningen og ved opera/musikalprosjektene som settes opp hvert studieår.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Ved ny vurdering må studenten følge undervisningen i emnet på nytt.