- Emnetype: Utøvende emne
- Gjennomføres: 2. studieår, over to semestre
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til et av studieprogrammene emnet inngår i
- Undervisningsspråk: Norsk/engelsk
Kort om emnet
PROF11 Scenisk bevissthet og eget uttrykk bygger på PROF10 Musikerhelse, motivasjon og øving. I emnet vil temaer som ble tatt opp i første studieår utvikles videre. I tillegg legges det vekt på å utvikle studentenes sceniske uttrykk og formidlingsevne.
Sentrale begreper er prestasjon, scenisk nærvær og kunsten å formidle.
Emnet er nært knyttet til aktivitet i hovedinstrument og regnes som et utøvende emne.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har erfaring med teknikker for prestasjonsforberedelse
- kan reflektere over sin identitet som musikkutøver
- har erfaring med og kan ta i bruk teknikker for å møte følelsesmessige utfordringer
- har erfaring med og kan ta i bruk teknikker som fremmer scenisk nærvær
- kan kommunisere med sitt publikum
Innhold
Aktuelle temaer er:
- Scenetrening
- Oppmerksomhetstrening
- Hvordan være trygg på scenen
- Personlig utstråling – hva er det og kan det trenes?
- Kunsten å feile
- Ditt personlige uttrykk som utøver
- Selv-ivaretakelse
- Stressforebyggende teknikker
- Prestasjonsforberedelse
Organisering
Undervisningen er erfaringsbasert og tar utgangspunkt i studentenes egen situasjon, deres intensjoner og erfaring. Det forventes aktiv deltagelse.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk aktiv deltakelse i emnet. Dette innebærer at fravær på 20% eller mer normalt fører til at emnet ikke blir bestått.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag en vurdering av studentens arbeid med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering må emnet normalt i sin helhet gjennomføres på nytt.