- Emnetype: Inngår i opplæringsdelen.
- Gjennomføres: 1. studieår.
- Avsluttende vurdering: Intern eller ekstern sensor.
- Forhåndskrav: Kvalifisert for opptak til et ph.d.-program.
- Undervisningsspråk: I hovedsak skandinaviske språk, noe engelsk kan forekomme.
Kort om emnet
Emnet består av vitenskapsteoretiske tema som er relevante for forskning innenfor ph.d.-programmets fordypningsfelt.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at kandidaten
- dokumenterer innsikt i, og kan analysere og drøfte sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner, posisjoner, begreper, tenkemåter og problemstillinger relatert til forskning på aktuelt fagområde
- dokumenterer evne til kritisk og selvstendig refleksjon omkring vitenskapsteoretiske problemstillinger
- kan bidra til teori- og begrepsutvikling innenfor eget forskningsområde
- kan vurdere og kritisk analysere teorier og forskningsresultater innenfor eget forskningsområde, og på et vitenskapelig grunnlag utfordre etablert kunnskap og praksis
- kan diskutere vitenskapsteoretiske problemstillinger i eget avhandlingsarbeid i lys av kursinnholdet
Innhold
Aktuelt innhold:
- Fenomenologi
- Hermeneutikk
- Kritisk teori
- Grounded theory
- Postmoderne perspektiver (bl.a. diskursteori, poststrukturalisme, dekonstruksjonisme og feministisk teori)
- Det legges opp et obligatorisk pensum på 7-800 sider som dekker alle tema i emnet
Organisering
Undervisningen består av forelesninger, samt andre former for presentasjoner, diskusjoner og oppgaveløsninger. En vesentlig del av arbeidet foregår som selvstendige litteraturstudier.
Kandidaten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet i henhold til den progresjon som er fastsatt i studieplanen.
Arbeidskrav
Ingen særskilte arbeidskrav.
Avsluttende vurdering
Emnet dokumenteres ved et essay med et omfang på 7-8000 ord, ekskl. referanser og vedlegg. Kandidaten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke-bestått, og fastsettes av en ekstern eller intern sensor.
Se egne retningslinjer for essayet under informasjon om opplæringsdelen på programmets interne nettside.
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.