- Gjennomføres: Ett semester, høst og vår. Våremnet er en videreføring av høstemnet.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Forhåndskrav: Opptaksprøve ved behov. JZSLAGEN20 er forhåndskrav til JZSLAGEN21.
- Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.
Kort om emnet
Studentene spiller sammen i et rytmisk slagverkensemble. Mål for undervisningen er å stimulere rytmisk forståelse, utfordre rytmiske begreper og gjøre studenten autonom og kreativ i samspill med andre slagverkere.
Emnet gir 5 studiepoeng per semester. Sammensetning av ensemblet avgjøres av faglærer i emnet.
Faglærer i emnet: Thomas Strønen.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan spille rytmiske stemmer og motstemmer av høy kompleksitet i samspill med andre slagverkere
- kan utføre autonome rytmiske fraseringer som utfordrer og kompletterer polyfone mønstre
- har god forståelse for polyrytmikk, polymetrikk og taktarter i samspill med andre
- kan innordne seg musikalsk i rytmiske og teksturelle omgivelser med en høy forståelse av ensemblespill og musikalsk plassering
- kan initiere og påvirke gruppens dynamikk i rytmisk og formmessig forstand med bakgrunn i innlærte metoder og estetikk
- har forståelse for og kan anvende gruppens metodikk basert på tegn, innlærte forløp og spontan direksjon
Innhold
Emnet inneholder
- innføring i bruk av ulike slagverkinstrumenter
- øvinger i improvisasjon
- egenøving og øving i ensemble
- orientering om feltet historisk og praktisk
- konsertopptredener
Organisering
Emnet omfatter ukentlige øvelser à fire undervisningstimer, i tillegg til konserter (minst en per semester) og workshops.
Undervisningen baseres på gehørbasert interpretasjon i samspill med slagverkgruppen.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen og konserter som inngår i emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt.