Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Instru­men­ta­sjon og orkest­re­ring I

  • Gjennomføres: 1. og 2. studieår, over fire semestre.
  • Avsluttende vurdering: Eksamensmappe.
  • Forhåndskrav: Opptak til kandidatstudiet i komposisjon.
  • Undervisningsspråk: Norsk.

Kort om emnet

Emnet er direkte relatert til studentens egen skapende virksomhet. Emnet skal gi kunnskap om og ferdigheter i instrumentasjons- og orkestreringsteknikker fra 1700 tallet til det 20. århundre samt instrumenters karakteristika og virkemåte, f.eks. gjennom instrumentdemonstrasjoner.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har grunnleggende kunnskap om orkestermediet, herunder kunnskap om de enkelte instrumentenes karakteristika og virkemåte
  • dokumenterer kunnskap om instrumentasjons- og orkestreringsteknikker

Innhold

Emnet dekker

  • instrumentkunnskap
  • grunnleggende klangsettingsstrategier
  • klassisk orkestrering (Mozart til Beethoven)
  • romantisk orkestrering (Berlioz til Wagner)
  • Den russiske skolen (Rimsky-Korsakov til Stravinsky)
  • Den andre wienerskolen (Schönberg – Berg – Webern)
  • den nordiske skolen
  • det 20. århundre (Debussy til Berio)

Detaljert undervisnings- og repertoarplan utarbeides ved semesterstart.

Organisering

Emnet undervises i en kombinasjon av seminarer, forelesninger og gjennomspilling av oppgaver. Sentrale arbeidsformer omfatter partiturstudier, orkestrering av klaversats/partiturreduksjon (particell) og transkripsjon. Første- og andreårsstudenter ved kandidatstudiet i komposisjon og kandidatstudiet i dirigering – orkester- /korpsspesialisering har annethvert år felles undervisning (jf INST12).

For oversikt over veiledende undervisningsmengde, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

1. Obligatorisk deltagelse i undervisningen

Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen ved fremføring, drøfting og vurdering av egne og medstudenters oppgaver.

2. Arbeidsmappe

Studenten setter sammen en mappe med følgende innhold:

  • Instrumentasjonsoppgaver knyttet til de ulike områdene beskrevet under "Innhold" (normalt fire til seks oppgaver).
  • En skriftlig analyse av et selvvalgt verk, komponist eller stil innenfor det gjennomgåtte repertoaret. Analysen skal inneholde noteeksempler eller henvise til aktuelle partiturer (omfang: ca. 2000 ord).
  • En oversikt over orkesterrepertoar studenten har arbeidet med i løpet av emnet (minimum åtte verk). Oversikten skal inneholde opplysninger om relevant arbeidsform for hvert verk, f.eks. gjennomgåtte innspillinger, konsert, artikler, prøver.
  • Pensumliste på 200 til 300 sider (partitur kommer i tillegg), godkjent av emnekoordinator.

Frist: Besvarelsene leveres innen frister oppgitt av faglærer, normalt en uke etter at oppgaven er gitt. Innen 20. mai i emnets fjerde semester skal innholdet i mappen være fullstendig, og godkjent av faglærer.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opptil avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensmappe. I den avsluttende vurderingen legges det vekt på helhetsinntrykket av innholdet i eksamensmappen. Vurderingen gjøres av to interne sensorer.

Eksamensmappe

Med utgangspunkt i arbeidsmappen setter studenten sammen en eksamensmappe som skal inneholde

  • fire instrumentasjonsoppgaver utarbeidet i løpet av emnet.
  • en skriftlig analyse av et selvvalgt verk, komponist eller stil innenfor det gjennomgåtte repertoaret. Analysen skal inneholde noteeksempler eller henvise til aktuelle partiturer (omfang: ca. 2000 ord).
  • godkjent oversikt over orkesterrepertoar studenten har arbeidet med i løpet av emnet (minimum åtte verk).

Frist: Innen 1. juni i emnets fjerde semester leveres eksamensmappen digitalt til eksamenskontoret.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Pensum

Omfang 200 til 300 sider hentet fra følgende kjernelitteratur:

  • Adler: ”The Study of Orchestration ” (2002)
  • Berlioz/Strauss: ”Treatise on Instrumentation” (Dover Books on Music, 1948/-91)
  • Piston: ”Orchestration” (1955)
  • Rimsky-Korsakov: ”Principles of Orchestration” (Dover Publications Inc., 1964)

Spesifisert liste over kapitler fra de ovenstående bøkene vil bli gitt ved begynnelsen av hver modul. Artikler vil komme som tillegg.

Inngår i studieprogram

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 18. des. 2023