- Gjennomføres: 2. studieår, over to semestre.
- Avsluttende vurdering: Essay.
- Forhåndskrav: Opptak til bachelorstudiet i utøving – klassisk.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet skal gi studenten et grunnlag for å kunne arbeide selvstendig med teoretiske fagområder og relatere disse til egen praksis. Innholdet i emnet er organisert i ulike moduler.
Emnet bygger på Musikkforståelse I (EXMUS10).
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- dokumenterer evne til selvstendig arbeid med problemstillinger knyttet til musikkhistorie, analyse, fremføring og musikktenkning
- kan relatere det teoretiske innholdet til egen utøverpraksis
- kan formidle og drøfte relevant historisk, teoretisk og praktisk musikkunnskap
- kan benytte seg av materiale fra forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
Innhold
Emnet omfatter en spesialisering innenfor fagområder fra Musikkforståelse I (EXMUS10). Fagområdene er organisert i moduler som går i dybden på utvalgte temaer og som skal gi studenten verktøy/arbeidsredskap til å gjennomføre selvstendig arbeid. Noen eksempler på dette kan være bruk av kildemateriale, analyseredskaper, innsikt i stilistiske og historiske kjennetegn, refleksjon over og anvendelse av musikkfilosofiske posisjoner, i tillegg til at det teoretiske innholdet i modulene kan relateres til egen praksis.
Hvilke moduler som tilbys vil kunne endres noe fra år til år. Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre til sammen tre moduler, én obligatorisk og to valgbare.
Obligatorisk modul
- Norsk musikkhistorie: Modulen vil gi en generell innføring i norsk musikkhistorie med hovedfokus på kunstmusikken siste halvdel av 1800-tallet og det 20. århundret.
Valgbare moduler
Studenten skal gjennomføre to valgbare moduler. Moduler som tilbys for det aktuelle studieåret vil informeres om ved studiestart
Organisering
Emnet organiseres i én obligatorisk og to valgbare moduler hvorav studenten velger ut fra egen faglig interesse. Undervisningen organiseres i konsentrerte bolker, og foregår i hovedsak som forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Alle modulene har pensumlitteratur eller rammebetingelser for praktiske oppgaver. Organisering og undervisningsform blir konkretisert ved starten av studieåret. Det forventes aktiv deltagelse av studentene.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
Ingen egne arbeidksrav.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved gradert karakter og fastsettes på grunnlag av tre essay. I den avsluttende vurderingen legges hovedvekten på de skriftlige oppgavene knyttet til studentens valgte moduler. Vurderingen gjøres av to interne sensorer.
Essay
Studenten skal levere tre essay i løpet av emnet. Oppgaveformulering gis fra faglærer.
- Ett essay knyttet til norsk musikkhistorie (ca. 1500 ord) leveres elektronisk til en frist fastsatt av faglærer, normalt innen to uker etter at modulen er avsluttet.
- To essay knyttet til studentens valgte moduler (ca. 2500 ord hver) leveres elektronisk til en frist fastsatt av faglærer, normalt innen to uker etter at modulen er avsluttet.
Studenten vil få en samlet sluttvurdering av emnet ved studieårets slutt.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.