- Gjennomføres: 1. studieår over 2 semestre
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til mastergradsstudiet i musikkterapi
- Undervisningsspråk: Norsk
Kort om emnet
Emnet gir en innføring i faget musikkterapi, med vekt på historiske og kulturelle perspektiver. Fokus i emnet er grunnleggende begreper og modeller, samt teorier og tradisjoner i musikkterapi.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har kunnskap om musikkterapiens historie og ulike perspektiv
- har inngående kunnskap om ulike definisjoner, tradisjoner og retninger i musikkterapifaget
- kan reflektere selvstendig og kritisk over hvordan ulike perspektiver informerer musikkterapeutisk tenkning og teori
Innhold
Aktuelt innhold:
- Musikkterapi i historiske og kulturelle kontekster
- Definisjoner av musikkterapi
- Sentrale teorier og retninger i musikkterapi, med vekt på ulike musikk, menneske- og kunnskapssyn, (herunder perspektiver som humanistisk, biopsykososialt, kritisk, ressursorientert, relasjonelt/dialogisk).
Organisering
Undervisningen vil i hovedsak bestå av forelesninger der lærestoff presenteres og diskuteres, i tillegg til studentframlegg og skriveøvelser.
Arbeidskrav
Studenten skal skrive en vitenskapelig tekst som skal være ferdigstilt 15. februar. Omfang: 4000-5000 ord.
- Studenten leser og gir tilbakemelding på teksten til en medstudent. Dette organiseres av faglærer i emnet. Studentene benytter en mal for vurdering der kriterier for form, innhold og akademisk skriving fremgår. Frist: Gjennomføres innen 15. januar.
- Studenten ferdigstiller sin vitenskapelige tekst og leverer til faglærer gjennom Musikkhøgskolens digitale læringsplattform. Frist: 15. mars.
Dersom arbeidskrav 2 ikke godkjennes av faglærer, kan studenten be om at en annen lærer vurderer teksten.
Alle arbeidskrav skal være godkjent senest 15. april.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må̊ være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på̊ grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.