Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Musikk­te­rapi­fa­get i per­spek­tiv I

  • Gjennomføres: 1. studieår over 2 semestre
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Forhåndskrav: Opptak til mastergradsstudiet i musikkterapi
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Emnet gir en innføring i faget musikkterapi, med vekt på historiske og kulturelle perspektiver. Fokus i emnet er grunnleggende begreper og modeller, samt teorier og tradisjoner i musikkterapi.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har kunnskap om musikkterapiens historie og ulike perspektiv
  • har inngående kunnskap om ulike definisjoner, tradisjoner og retninger i musikkterapifaget
  • kan reflektere selvstendig og kritisk over hvordan ulike perspektiver informerer musikkterapeutisk tenkning og teori

Innhold

Aktuelt innhold:

  • Musikkterapi i historiske og kulturelle kontekster
  • Definisjoner av musikkterapi
  • Sentrale teorier og retninger i musikkterapi, med vekt på ulike musikk, menneske- og kunnskapssyn, (herunder perspektiver som humanistisk, biopsykososialt, kritisk, ressursorientert, relasjonelt/dialogisk).

Organisering

Undervisningen vil i hovedsak bestå av forelesninger der lærestoff presenteres og diskuteres, i tillegg til studentframlegg og skriveøvelser.

Arbeidskrav

Studenten skal skrive en vitenskapelig tekst som skal være ferdigstilt 15. mars. Omfang: 4000-5000 ord.

  1. Studenten leser og gir tilbakemelding på teksten til en medstudent. Dette organiseres av faglærer i emnet. Studentene benytter en mal for vurdering der kriterier for form, innhold og akademisk skriving fremgår. Frist: Gjennomføres innen 15. februar.
  2. Studenten ferdigstiller sin vitenskapelige tekst og leverer til faglærer gjennom Musikkhøgskolens digitale læringsplattform. Frist: 15. mars.

Dersom arbeidskrav 2 ikke godkjennes av faglærer, kan studenten be om at en annen lærer vurderer teksten.

Alle arbeidskrav skal være godkjent senest 15. april.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på̊ grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Publisert: 27. jun. 2023 — Oppdatert: 8. nov. 2024