Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Sats­lære III

  • Gjennomføres: 3. studieår, over to semestre
  • Avsluttende vurdering: Hjemmeeksamen eller vurdering fra faglærer
  • Forhåndskrav: Opptak til bachelorstudiet i musikkpedagogikk
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Emnet omfatter tilegnelse av konkret kunnskap, oppøving av ferdighet, kreative arbeider og analyse av egne og andres komposisjoner og satser. Det legges også vekt på å stimulere evnen til å formulere og formidle kunstestetiske problemstillinger og knytte disse opp mot konkrete satstekniske situasjoner. Dette tverrfaglige perspektivet utgjør en underliggende dimensjon i emnet og betones stadig sterkere mot slutten av studiet. For å oppnå innsikt i ulike satstekniske fenomener, vil det brukes illustrasjoner fra ulike samtidsmusikalske genrer og historiske stiluttrykk.

Emnet bygger på Satslære II (MPSATS11).

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • viser evne til selvstendig kreativt arbeid og kunstnerisk innsikt
  • dokumenterer kunnskap om musikkens elementer og anvendelsen av disse
  • kan analysere og beskrive ulike satsteknikker på detalj- og helhetsnivå
  • kan arrangere, skape og vurdere egne satser skrevet for ulike instrumental- og vokalbesetninger
  • dokumenterer kunnskap om og et reflektert forhold til metodiske og didaktiske virkemidler i satslæreundervisningen

Innhold

Normalt vil emnet omfatte

  • berøring av ulike frisatsteknikker
  • grunnleggende komposisjonslære
  • komposisjon – verket som materiale
  • dramaturgien – verket som opplevelse
  • musikk som kunstverk
  • metodiske og didaktiske virkemidler i satslæreundervisningen

Så langt det er mulig vil valg av verk, litteratur og undervisningsformer bli samordnet med øvrige emner i studiet.

Organisering

Undervisningen gis i grupper, og kan variere mellom ukentlig undervisning og blokkundervisning. Det kan legges inn forelesninger, diskusjoner, kollokviearbeider, osv., i undervisningstimene.

Emnet undervises i tett sammenheng med MPMU20 Utvidet musikerkompetanse II.

For oversikt over veiledende undervisningsmengde, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Mot slutten av emnets andre semester organiseres en konsert hvor studentenes oppgaver fremføres av klassebesetningen.

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1 er kun knyttet til vurderingsordningen Vurdering fra faglærer.

  1. Det er obligatorisk aktiv deltakelse for studenter som ønsker vurdering fra faglærer. Dette innebærer at et fravær på mer enn 20% fører til at studenten skal vurderes ved eksamen.
  2. Semesteroppgave: Studenten skal skrive et arrangement for klassens besetning, som leveres til faglærer innen 15.desember.
  3. Arbeidsmappe. Studenten skal innen 15.april sette sammen en mappe med minimum fire oppgaver som er skrevet i forbindelse med emnet (hvorav en er semesteroppgaven).

Avsluttende vurdering

Alle studenter blir automatisk oppmeldt til vurderingsordningen Eksamen. Dersom kriteriene beskrevet under er oppfylt, kan det i stedet gis Vurdering fra faglærer.

Vurdering fra faglærer

Alle arbeidskrav for semesteret må være godkjent for at studenten skal kunne få vurdering fra faglærer. I tillegg må studenten ha deltatt i klassens avslutningskonsert (kun legeerklæring gir unntak). Emnets faglærere avgjør om det er tilstrekkelig vurderingsgrunnlag for at den enkelte student kan vurderes etter denne ordningen.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått.

Emnets faglærere gjør en helhetlig vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Dersom vurdering fra faglærer gir ikke bestått, kan studenten likevel vurderes ved eksamen i samme semester.

Eksamen

Studenten gjennomfører en hjemmeeksamen i form av en komposisjonsoppgave, som leveres som partitur og innspilt lyd.[SE1] Oppgaven utleveres innen første mai, og løses innen en måned. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder vurderingsordningen Eksamen.

Inngår i studieprogram

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 18. des. 2023