Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Alex­an­der­tek­nikk

  • Gjennomføres: To semestre, høst og vår.
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
  • Undervisningsspråk: Engelsk. Individuelle oppgaver kan være på norsk.

Kort om emnet

Emnet gir en introduksjon til prinsippene i Alexander-teknikken. Målet med kurset er å hjelpe studentene til å utvikle en dypere forståelse av hvordan de best kan utnytte sine naturlige talenter og evner som utøvere.

Emneansvarlig: Fagseksjon for blåsere og slagverk

Læringsmål

Ved fullført emnet er det forventet at studenten

  • har kunnskap om hva som kan bidra til å redusere skadelige eller lite produktive tendenser under trening og opptreden
  • har kapasitet til å kritisk observere seg selv og medstudentene sine, og gi konstruktive råd basert på prinsippene i Alexander-teknikken
  • kan gjenkjenne egne vaner som hindrer koordineringen av sinn og kropp, ha midler til å jobbe med disse, og innsikt i hvordan man kan anvende Alexander-teknikk for å optimalisere personlig trening og opptreden.

Innhold

Emnet introduserer studenten for grunnleggende begreper i Alexander-teknikk, og hvordan teknikkene kan anvendes i musikalsk utøvelse (spilling, sang og forberedelser til disse aktivitetene). Utfordringer knyttet til sceneskrekk vil også bli adressert. Teknikken vil bli modellert rundt grunnleggende anatomiske forhold og introdusert på en systematisk måte både generelt og mer spesifikt i forhold til instrumenttyper og grupper.

Aktuelle temaer:

  • Prinsipper for teknikken (gjenkjennelse av vaner, inhibisjon, retning)
  • Lesemateriell og anbefalte lærebøker
  • Praktisk daglig bruk av teknikken både med og uten instrument
  • Pusting og nytten av øvelser

Organisering

Undervisningen vil foregå både i grupper og individuelt. Det vil også være utprøvende arbeid og skriftlig arbeid basert på lesing og personlig erfaring med å anvende Alexander teknikkens ideer. I tillegg forventes det at studentene anvender arbeidet utenfor timene.

Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk aktiv deltakelse i de timeplanlagte timene. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent medfører at studenten ikke består emnet
  2. Studenten skal levere et refleksjonsnotater på 1600-2000 ord innen 15. april

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav må være godkjent at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Pensumlitteratur

  • P. de Alcantara, Indirect Procedures (Oxford University Press, 1997)
  • F. M. Alexander, The Use of the Self (Centerline Press, 1984)

Anbefalt litteratur

  • M. Gelb, Body Learning (London, 1981)
  • M Vineyard, How You Stand, How You Move, How You Live (Marlowe, 2007)

Inngår i studieprogram

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 4. apr. 2024